Hvordan står det egentlig til med vårt eget skolesystem? Mye tyder på at noe er feil. Flere barn og unge sliter med å gjennomføre grunnskolen, og skolevegring er på alle foreldres lepper.
Flere nye bøker forsøker å si noe om denne problematikken. Vi får en sterk, personlig historie når komiker Sofie Frøysaa sammen med moren sin har skrevet bok om da hun begynte å falle utenfor i tenårene.
Lærer Andreas Stien-Leenderts tar oss med på innsiden av skolesystemet, mens psykolog Lars Halse Kneppe har vært tett på ungdommen som har slitt under koronapandemien.
I Skolevegringsmysteriet gjør Gaute Brochmann og Ole Jacob Madsen et dypdykk i fenomenet skolevegring, mens Ole Martin Moen går filosofisk til verks på skolesystemet i Skolens omsorgsvikt. G
aute Brochmann har også tidligere engasjert seg i skoleverket med boka De digitale prøvekaninene, som undersøker hvordan iPad ble utbredt i grunnskolen.
Her er en oversikt over et knippe bøker som gir forskjellige perspektiver på problemene i den norske skolen:
- Alt bra? av Ellen og Sofie Frøysaa
- Skolen er ikke for alle av Andreas Stien-Leenderts
- En ungdomstid på vent av Lars Halse Kneppe
- Skolevegringsmysteriet av Gaute Brochmann og Ole Jacob Madsen
- Skolens omsorgsvikt av Ole Martin Moen
- De digitale prøvekaninene av Gaute Brochmann
Seks bøker om skolesystemet
Fra ener til utenfor
Alt bra? av Ellen og Sofie Frøysaa
Sofie Frøysaa var en ener på skolen, men i tenårene endret alt seg. Sofie fikk psykiske problemer, og begynte å falle ut av undervisningen. Samtidig som Sofies liv gikk fra å være på topp, til å falle sammen, måtte hennes mor Ellen oppleve at datteren hennes mistet fotfeste.
Sammen prøvde datter og mor å få hjelp, men opplevde gang på gang at helsevesenet sviktet, og ikke minst skolesystemet. Alt bra? handler om kampen de sammen måtte kjempe gjennom mange år. Boken skifter også mellom Sofies og Ellens perspektiv, og opplevelser. Denne boken er derfor aktuell for dem som selv har slitt med ufrivillig skolefravær, men også for de som er pårørende.
Fra innsiden av skolesystemet
Skolen er ikke for alle av Andreas Stien-Leenderts
Skolen er ikke for alle, men den kan bli det. Dette er budskapet til lærer Andreas Stien-Leenderts i boken med samme navn. Stien-Leenderts mener den norske skolen i mange år har beveget seg i feil retning. Han mener fokuset på testing av elvene vikrer mot sin hensikt, og at nasjonale prøver må ta mye av skylden for at flere og flere dropper ut.
Tema i denne boken er det skrevet mye om, men aldri på denne måten. Dette er opplevelser fra innsiden av skolesystemet, og en desperat lærers forsøk på å rope SOS, før det er for sent.
Psykologen og koronaungdommen
En ungdomstid på vent av Lars Halse Kneppe
Ufrivillig skolefravær har vært et problem i mange år, men det ble ikke bedre av at koronapandemien skylte inn over landet. psykolog Lars Halse Kneppe var under hele pandemien til stede ut på skolene, og fikk se hvordan en varm skolehverdag fylt med latter og klemmer, ble forvandlet til en en kald hverdag fylt av isolasjon, og strenge regler.
I boken En ungdomstid på vent får vi møte ungdommene Halse Kneppe møtte under pandeminer. De forteller om sine opplevelser, og gir et helt unikt innblikk i unges hverdag under det som var en av de største krisene i moderne tid.
Hvorfor vil ikke barna på skolen?
Skolevegeringsmysteriet av Gaute Brochmann og Ole Jacob Madsen
Fra utsiden kan det se ut som skolen aldri har vært bedre tilpasset individet enn det er i dag. Likevel ser vi i en kraftig økning i elver med ufrivillig skolefravær – hvorfor er det sånn?
Dette er utgangspunktet til Gaute Brochmann og Ole Jacob Madsen i boken Skolevegeringsmysteriet. Sammen ser de på skolevegering som fenomen, og prøver å forså hvilke mekanismer som fører til at flere elver ikke lenger klarer å komme seg på skolen.
Systematisk omsorgssvikt
Skolens omsorgsvikt av Ole Martin Moen
I denne boka stiller Ole Martin Moen – professor og tidligere lærer – spørsmålet: Utsetter det norske skolesystemet barn for systematisk omsorgssvikt? Blir barns behov for beskyttelse og ernæring møtt?
Og er det forsvarlig at barn ikke har et klart skille mellom skole og fritid, og at prestasjonene deres fra 12-årsalderen blir gjort bestemmende for barnas videre muligheter i livet?
Hvorfor har barna iPad i skolesekken?
De digitale prøvekaninene av Gaute Brochmann
Etter et foreldremøte på skolen rakte Gaute Brochmann opp hånden og spurte hvorfor datteren hans og alle klassekameratene hennes nå skulle få sin egen iPad.
Da han ikke fikk noe overbevisende svar, tok han spørsmålet videre.
Først til kommunen, deretter til politikerne på nasjonalt nivå: Hvem hadde bestemt at nettbrett skulle innføres i skolen, og på hvilket faglig grunnlag?
Svarene uteble, mens spørsmålene ble stadig flere.
Vi lever i et samfunn med samtykkeskjemaer for bruk av jod-tabletter ved atomulykker og retusjering av snørr på barnehagebilder. Når det kommer til tvungen innføring av iPad til barn ned i seksårsalderen skjer det imidlertid helt uten foreldreinvolvering, debatt eller noen form for kvalifisert kunnskap.
De digitale prøvekaninene søker å spore historikken og begrunnelsene bak valgene som gjøres, gi en statusrapport om situasjonen i dag – og se på de videre konsekvensene av en stadig mer digitalisert skolehverdag.