«Jeg blir ofte inspirert til å skrive når jeg er på date», sier Nadine Mackell. Hun sitter på Baker Brun i Ullevålsveien og har demontert den grønne pistasjbolla på tallerkenen framfor seg.
– Nabokrangler kan også gi meg inspirasjon, fortsetter hun.
Mackell fremstår ikke som om hun er redd for verken konflikt eller lidenskap. Denne våren debuterer hun med romanen Eva/Ida, en bok der begjæret er drivkraften som trumfer de store forskjellene mellom Eva og Ida. Boka handler om å leve ut sin skeive legning for første gang i et forhold.
– Men Eva og Ida er også meg, sier debutanten.
Ei truverdig framstilling av eit ungt kjærleiksforhold, på godt og vondt.
Leif Tore Sædberg, Stavanger Aftenblad
Fra Eva til Ida
– Eva er meg da jeg var yngre, og en jeg kunne blitt om jeg hadde begynt å jobbe innen reklame etter jeg studerte grafisk design, og ikke ble feminist i stedet. Jeg har møtt alle mennene jeg skriver om, og faen så mye dritt de guttene sier. Det er fortsatt Mad Men, du må tåle å bli overkjørt. Alt handler om ytre suksess, personlighet er bare et skall. Folk snakker bare om hva slags gulv de har i leiligheten, sånne ting.
Hun spiser langsomt biter av bolla.
– Og så ble jeg som Ida da jeg begynte på Blindern. Der bygde jeg meg selv opp på ny. Ble fokusert, ble feminist. Ble pedagog. Men det er i litteraturen jeg føler meg mest hjemme, sier Nadine Mackell.
Gode kritikker
Anmelderne om «Eva/Ida»
«Kjærleikshistorie som er representativ og i tida, som mange kan kjenna seg igjen i. […] ei truverdig framstilling av eit ungt kjærleiksforhold, på godt og vondt»
Leif Tore Sædberg, Stavanger Aftenblad
«Jeg storkoste meg med denne til dels alvorlige og innimellom humoristiske [romanen] […] du vil garantert slite med å legge den fra deg.»
Simen Ingemundsen, Randaberg 24, terningkast 6
Eva/Ida kan bestilles hjem her.
Kjøp Eva/Ida som e-bok her.
Kjøp Sorl som nedlastbar lydbok her.
Hva andre tenker
– Jeg var crazy og krevende, hun var jordnær og enkel, sier Mackell. Hun forteller om året på Forfatterstudiet i Bø og flørten hun hadde der.
– Vi gikk tur i skogen sammen, og da kom ideen om denne boka til meg. Og så ble den liggende og dure, ga seg ikke før den var ferdigskrevet, forteller hun.
– Da jeg gikk Forfatterstudiet, var jeg eldre enn de andre i klassen. Det ble en måte å bearbeide tjueårene på, siden alle rundt meg var så unge. Jeg ble gående og tenke: Hvordan var det å være på den alderen? Jo, man er poserende og opptatt av hva andre tenker. En i klassen fortalte om da hun var på butikken og var mest opptatt av hva mannen i kassa tenkte om henne. Og jeg tenker: Oi, sånn var det!
Om forfatteren
Nadine Mackell
Navn og alder: Nadine Mackell, 33 år
Hvor kommer du fra? Dønski i Bærum
Når skjønte du at du hadde lyst til å bli forfatter? På barneskolen, jeg skrev alltid historier som valglekse og vant lesehest-konkurransen hver gang.
Hva opptar deg ved siden av skrivingen? Samtalegrupper med mennesker med demens – som er jobben min, dates, snowboard, badstu, venner, digg mat og vin.
Hva inspirerer deg? Mennesker, musikk, litteratur, film og nabotvister
Hvor og når skriver du? Når som helst etter klokka tolv på dagen. De mest sårbare scenene skriver jeg i senga, men jeg har lært å skrive overalt, på biblioteket, banen eller bussen.
Hvilken bok var din favoritt i barndommen? Det hemmelige rommet av Marianne Viermyr
Leser nå: Tor Ulven: Fortæring og De polyglotte elskerne av Lina Wolff
Hører på: Podcasten til Alex & Sigge, elsker den tilbakelente og observerende humoren, ellers mye elektronisk musikk og rasende rap eller rock.
Hva er din guilty pleasure på lesefronten? Alle psykopat-sakene på Dagbladet Pluss
Kan du gi oss tre boktips? Gun-Britt Sundström: Maken, Carmen Maria Machado: Fra drømmehuset, Inger Hagerup: Det kommer en pike gående
To som trenger noe
Men Eva/Ida handler ikke bare om posering. Kanskje handler den også om to mennesker som trenger noe og ønsker de fant det i hverandre.
Nadine Mackell peker på hvordan hennes to karakterer trekkes mot hverandre, tross alle sine forskjeller og motsetninger.
Ida i boka studerer biologi og syns bare A er godt nok på eksamen. Eva er mer en livsnyter, en som viser kjærlighet med estetikk og nytelse, med marsipanis.
– Alt skal være det diggeste og fineste. Eva vil ha en smart dame, men det er for langt unna det hun selv er, så hun greier ikke å verdsette det. Ida syns det er spennende at Eva er regissøren i forholdet, det gjør at hun slipper seg fri. Men når hun gjør det, slakker hun også på innsatsen og får C på eksamen. Da vekkes forakten i Eva.
– Hardt psykisk
– Da jeg begynte å skrive på prosjektet, skreiv jeg fire-fem timer om dagen. Etter et halvt år gikk jeg tom og det kom mindre og mindre. Det er hardt psykisk å gå inn i personene og scenene. Det trigger mye vondt, sier debutanten.
– Jeg føler jeg har vært med på alle stadiene i forelskelsen. Og ofte kan jeg se den for meg, som i en film. Men jeg har vært ekstremt tvilende. Det har føltes som et utrolig seigt maratonløp, sier Mackell.
Testet ut ulike stemmer
Forfatteren forteller at hun har vært veldig språkbevisst, noe som f.eks. kan merkes i denne sommerskildringen:
«Sola som var på vei ned. Salte kyss. Hadde på hver vår pastellfargede bikini som Eva hadde valgt ut til oss, som hun mente vi så myke og snille ut i.»
– Jeg har måttet smake meg gjennom ulike stemmer for å komme i modus. Det er noe med autoriteten til Vigdis Hjorth og det ærlige i stemmen til Tove Ditlevsen. Jeg har spurt meg selv: «Hva er stemmen til boka?» Jeg har lest, leita og analysert. Sett skarpt på ting.
– Og så har jeg måttet føle meg fram til karakterene. Det har handla om å finne linsa jeg kan se hele boka gjennom, sier hun.
Mackell har spist opp pistasjbolla, bare smuler ligger igjen.
– Det er interessant å tenke på hvordan jeg blir i den andres blikk, hvordan det former meg, påvirker meg. Jeg tenker på noe Vivian Gornick har sagt. At når man blir eldre, så går man fra å bli den som blir begjært til å bli den som begjærer.
Boka Eva/ida kan du bestille hjem her.