– Suksessen viser at det er stor interesse for litteratur blant et yngre publikum, sier forlagsdirektør Elisabeth Steen om at PULF i går mottok prisen for Årets markeds – og formidlingstiltak.
– Vi i Cappelen Damm er så takknemlig og stolte over å motta pris for årets markeds- og formidlingstiltak! Suksessen viser at det er stor interesse for litteratur blant et yngre publikum, og det er så fint å se at det å tenke nytt og friskt gir en så stor gevinst. Jeg vil takke den store gjengen på forlaget som har vært med på arbeidet med festivalen, men en spesiell stor takk vil jeg rette til prosjektleder Tonje Skjervold. Og jeg vil takke forfattere og publikum som deltok. Velkommen igjen til høstens PULF, – hvor festivalen skal være er fortsatt hemmelig, sier direktør Elisabeth Steen.
Prisen skal stimulere til innovasjon
Gullboken deles ut av Den norske Forleggerforening og skal bidra til å stimulere til nyskaping og innovasjon i bokbransjen og deles ut i forbindelse med den årlige bransjedagen Bokdagen.
Fra juryens uttalelse:
«Da juryen skulle sirkle inn årets beste markeds- og formidlingstiltak fikk de et luksusproblem: Det var mange gode kandidater i år, også blant dem som ikke ble nominert.
Ved hjelp av sitt program, estetiske uttrykk og kommunikasjon har vinneren henvendt seg spesielt til unge mennesker – som gjerne er kulturinteresserte, men ikke nødvendigvis utpreget litteraturinteresserte. Dette grepet har vist seg å være svært vellykket og vinneren har klart å samle et stort publikum. Med tanke på rekruttering av fremtidige lesere og forfatterfansskare, kan dette bli en viktig arena framover.
Prisen for beste markeds- og formidlingstiltak går i år til PULF – Pop-Up Litteraturfestival – i regi av Cappelen Damm.»
Les mer om PULF i pressen:
NATT&DAG anbefaler! Sophie Elise, Christian Borch, Erlend Loe, Harald Eia og halve NATT&DAG på litteraturfestival
Aftenposten: Sophie Elise: – Å lese er sexy
Sophie Elise personlighetstestet: – Jeg liker ikke folk, egentlig
Se bilder fra PULF nr.1 2015 og bilder fra PULF nr. 2 under, alle foto: Svein G. Kjøde:
Alle foto: Svein G. Kjøde