Nå har jeg nettopp trykket på ”send”, og dermed sendt meg selv inn i en tilstand der en forfatter, hvor sær og nevrotisk han i utgangspunktet er, fremstår som enda mer sårbar, oppfarende og urimelig enn normalt. Den tiden som ligger mellom innlevering, og telefonen fra redaktøren er et tomhetens grenseland. Særlig når man, som meg, ikke lar noen lese så mye som en linje underveis. Redaktøren min er den aller første som møter stoffet. Hun er min beste, og ikke minst viktigste leser. Det er bare hun som kjenner skavankene mine. Bare hun og jeg som vet hva som ble kuttet og kastet i de manuskriptene som etter hvert ble forfatterskapet mitt.
Hvor lang tid tar det før den telefonen eller e-mailen kommer? Seks til åtte uker. Noe sånt. Dersom du er en grønnskolling. Det er litt andre kjøreregler for oss som har levert varen i flere tiår. Det er en forskjellsbehandling som jeg synes er helt grei. Jeg regner med å høre fra forlaget innen en uke.
Nervepirrende? Et års arbeid rett i dass? Avvist? Refusert? Slikt kan alltid skje, og det er nok av eksempler på forfattere som støtes ut i kulda. Men jeg tror nok at det ville være litt kokett av meg å hevde at jeg engster meg for et blankt avslag. Det er mer slik at jeg går og gnager på hvor mye arbeid som gjenstår. For nå er jeg lei dette stoffet, og slik kommer det til å være helt til boken kommer fra trykkeriet.
Og dit er veien dessverre lang.
Dette å skille seg av med stoffet, og så gå og vente på forlagets dom, oppleves veldig forskjellig fra forfatter til forfatter. Noen har forferdelig vanskelig for å sende manus fra seg. (Og noen klarer det ikke i det hele tatt.) Selv har jeg ikke noe problem med å skille meg av med det når jeg har foretatt en første oppretting. Det foregår på den måten at jeg først leser gjennom manus en eller to ganger, og merker endringer med rød tusj, før jeg så åpner dokumentet og forandrer teksten der. I skrivemaskinens tidsalder måtte hele manuset skrives om, hvilket for en snegle som meg, (jeg skrev med en finger) betydde to til tre måneders ikke-kreativt sekretærarbeid. Nå retter jeg opp hele manuskriptet på et par timer. Dette er for meg den eneste virkelig store (og fantastiske) forskjellen på skrivemaskin og datamaskin.
Hva gjør man så mens man går og venter? Ferie? Nei. Slikt er helt utelukket. Det er vanskelig å konsentrere seg om noe som helst annet enn den aktuelle boken akkurat nå. Man svarer sine nærmeste i hytt og pine, og mister den tråden man selv har tatt opp.
De erfarne redaktørene vet mye om denne forfattertilstanden, og gjør alt for å korte ned ventetiden. Det blir lest en god del på ubetalt overtid i denne fasen.
Det eneste som hjelper meg i denne litt ubekvemme ventetiden, er å begynne på en ny bok. Gjerne med en gang. For meg er det helt normalt å sende manuset til Oslo på ettermiddagen, for så å begynne å skrive på neste bok allerede samme kveld. Jeg mener, hva skal jeg ellers drive med? Spille tennis? Jeg har, som jeg skrev forrige gang, på dette tidspunktet opparbeidet meg en voldsom lyst på nye prosjekter. Det blir litt som å være i et forhold som du egentlig vet at du er ferdig med, og så treffer du på DEN dama!
Bare med den forskjellen, at i litteraturen må du avvikle det gamle forholdet på anstendig vis. Gå løpet helt ut med den gamle.
Nytt fra kontoret (6)
Estimert lesetid 4min
Relaterte artikler
- Innsidetips julespesial
Boktips-redaksjonens personlige gavefavoritter
Sent ute med julegavene? Her får du én bortgjemt perle, én favoritt...
- UKAS PERLE
Ingvar Ambjørnsens «Dronningen sover»: – 84 sider som rommer et helt liv
På kun 84 sider makter Ingvar Ambjørnsen å tegne opp et rørende por...
- Sommer = pocket
Her er sommerens beste pocketbøker 2021
Sommer = pocket! Vi har samlet de beste nye pocketbøkene for sommer...
Relaterte podcaster
- Hør alle episodene
Norges viktigste forfattere intervjues av Hallgeir Opedal i suksess-podcasten BokPod
Den populære podcasten BokPod ble lansert tilbake i 2015 og består ...
- Boktips-podcast
Mestermøte mellom Ingvar Ambjørnsen og Lars Saabye Christensen
Erotiske forestillinger om Gro, Elling på Facebook og et møte mello...
- SLIK BEGYNTE ELLING Å BLOGGE
Ingvar Ambjørnsen om alkohol, hasj og Ellings gjenoppstandelse
Ingvar Ambjørnsen forteller om hvordan Elling begynte med blogginge...
Relaterte Cappelen Damm TV-episoder
- Skipsredersagaen «Makten og æren»
Henrik H. Langeland: – Wilhelmsen-familien har vært en viktig inspirasjonskilde
Med skipsredersagaen "Makten og æren" gir Langeland oss igjen den u...
- Boktips LIVE
Agnes Lidbeck: – Kjærligheten er en ekstremt farlig kraft
– Kjærligheten får dem ikke alltid til å være gode. De blir selvisk...
- Romanen «Ild, tenner, vann, tunge»
– Jeg skriver om ting som den vietnamesiske kulturen aldri ville ha skrevet om
– Jeg brukte syv år på denne boken, sier Nhu Diep. På Boktips LIVE ...