Da Kunsten å høre hjerteslag kom ut på norsk i 2013, var den i ferd med å bli en verdensomspennende besteselger. VG ga boka terningkast 5, og skrev: «Tin Wins hemmelige og ulykkelige kjærlighetshistorie gjør dypt inntrykk. Valgene han tar opprører, men setter vestlige verdier på en interessant prøve.»
Langsom suksess
Men det var ingen rett vei til suksess da Jan-Philipp Sendker skrev første bok i det som skulle bli Burma-trilogien. Journalisten og Asia-korrespondenten hadde ofret tre år, alle sparepengene og utallige research-turer til Burma for å skrive Kunsten å høre hjerteslag. Han hadde til og med blitt fortalt av en burmesisk astrolog at boka kom til å bli en stor suksess. Men da den kom ut i Tyskland første gang, i 2002, solgte den bare 6000 eksemplarer de første årene.
Så skjedde det noe. Ordet spredde seg gradvis, fra leser til leser, fra land til land.
Siden den norske utgivelsen kom har Kunsten å høre hjerteslag solgt over 150 000 eksemplarer her i landet. Oppfølgeren, Kunsten å være den man er, kom året etter, og solgte solide 75 000. Siden har spente lesere ventet på siste bok i Burma-trilogien – og nå er endelig Kunsten å følge hjertet her.
En sønns reise
Selv om bøkene inngår i en trilogi, kan de fint leses hver for seg. I Kunsten å følge hjertet blir vi kjent med tolv år gamle Bo Bo, som bor sammen med onkelen sin i Kalaw, en by i Burma. Faren kommer for å besøke ham en gang i året, mens han knapt kan huske moren sin.
En dag begynner onkelen å fortelle historien om Bo Bos mor. Han forteller at hun har vært syk i mange år, og at det er derfor hun ikke kan være sammen med sønnen sin. Da bestemmer Bo Bo seg for å reise fra Kalaw og finne foreldrene sine, for han er sikker på at han kan helbrede sin mor.
Som i alle sine bøker undersøker Jan-Philipp Sendker i hvilken grad kjærligheten mellom mennesker kan overvinne grenser. Og som i de to foregående bøkene, gir han leseren et interessant innblikk i den burmesiske kulturen.