Terje Dragseth har, siden debuten for 40 år siden, etablert seg som en av de viktigste lyrikerne i Norden. Nå er han aktuell med Alt jeg er redd for, en samling tekster og dikt som fikk Fædrelandsvennen til å dra frem ordet «mesterverk» og en terning med seks øyne. Boka gir et tverrsnitt av en engasjert og tilstedeværende poet, som med innsikt, skråblikk og en enestående poetisk kraft kaster seg inn i samtiden. Dragseth skriver hver dag, hele sommeren.
Bjørneboe og Beckett
Hva skal du lese i sommer?
– Jens Bjørneboes Bestialitetens historie. Et hovedverk i europeisk litteratur fra det 20. århundret. Vi markerer hans 100-års fødselsdag i år, og jeg skal også regissere en dokumentarfilm basert på «ondskapens problem» i Bestialitetens historie.
Skriver du om sommeren?
– Ja. Alltid noe. Prosa eller poesi, hver dag.
Beste leseminne fra sommerferien?
– Watt av Samuel Beckett under en interrailreise på forsommeren en gang på slutten av -70 tallet. Samuel Becketts språktone i Watt setter nesten umerkelig spor for resten av livet hos en ung leser. Det er som om livets hastighet blir en annen, og man forbereder seg nesten på å tilbringe resten av livet i taushet.
Et bra sommerdikt?
– «Epleslang» av Arild Nyquist.
Terje Dragseths sommerboktips
Henrik Wergeland, Jordens elskende hjerter, dikt i utvalg ved Geir Uthaug. Alltid Wergeland, fordi han stadig er nyskapende og forbløffer selv den mest herda leser. En visjonær trollmann blant litteraturhistoriens aller største poeter.
Bob Dylan leksikon av Fartein Horgar, Petter Fiskum Myhr, Steinar Gismerøy Olafsen. Fra A til Z om Dylans låter og bekjentskaper og plateinnspillinger og turneer og kvinner og poesi og som likner en gyser, en krim, en sørgesang, et drama som inneholder alt.
Gilgamesh, en oversettelse fra akkadisk ved Sophus Helle & Morten Søndergaard. Dansk Gyldendal. Et av litteraturhistoriens eldste hovedverker, i ny dansk utgave. Rainer Maria Rilke skreiv at Gilgamesh er uhyrlig: Jeg anser det for det største, der kan overgå et menneske.
Anton Tsjekhov, Noveller. Mesterlige skildringer i den poetisk realismes optikk og med psykologisk innsikt betrakter Tsjekov mennesket fra bunnen av og opp, både bokstavelig og billedlig talt.
Maktens historie. Mytene skaper verden av Truls Øhra. Truls Øhras dristige grep om historiske maktredskaper, kristendommen, den semittiske fruktbarhetskultus, og hvordan kan det ha seg at kristendommen med sitt enestående egalitære og menneskelige moralske rammeverk, er blitt et hjerteløst redskap for det onde?