Mange spør forfattere om hjelp når de skal skrive særemne, eller fordypningsoppgave, i norsk. Michael Stilson er både lærer og forfatter, og vet hva som kreves for å få en god karakter.
Stilson har allerede vunnet flere priser for ungdomsromanen Bare spille ball, og er nominert til årets Upris for romanen Alene gjennom. Nå er han aktuell med boka Kampfikseren. Alle de tre bøkene handler om fotballspilleren Fredrik som drømmer om en proffkarriere.
Som forfatter er Stilson en av de som stadig får henvendelser fra elever som skal skrive særemne. Vi ba ham om å dele noen gode tips som ikke bare hjelper på karakteren, men også gjør det mye morsommere å skrive oppgaven.
Her er Stilsons beste tips til deg som skriver særemne:
1. Finn ei fet bok!
Ok, du har kanskje prøvd og bare lest kjedelige bøker, men jeg lover deg, det finnes mange gode bøker til alle slags typer lesere. Spørsmålet er: hvordan finner du den?
Spør deg selv hva du er interessert i, og bruk oppgaven til å fordype deg i noe du allerede er nysgjerrig på. Hvis du liker idrett og fotball, kan du for eksempel lese Kampfikseren, som jeg har skrevet.
Eller det kan være du er interessert i noe helt annet. Da er det bare å spørre en bibliotekar, de har greie på bøker!
Ta deg tid til dette, så vil resten av arbeidet gå mye lettere, garantert.
2. Logg av og les
Jeg vet at det er mange som ikke leser, for jeg får mange eposter fra dem som omentrent vil at jeg skal skrive særemnet for dem. Men jeg har ikke tid – jeg skal jo skrive bøker!
Jeg har likevel et hett tips til hvordan du faktisk kan klare å lese ferdig ei bok. Grunnen til at det er så vanskelig å finne roen til å lese, er gjerne skjermen. Jeg vet det, fordi jeg har akkurat det samme problemet. Og det er en veldig enkel løsning på det: Legg den i et annet rom! Skru den av. Ikke ha den synlig. Det gjør det i alle fall litt lettere for deg å holde fokus på lesingen.
Og hvis du da leser ei god bok og du kommer deg inn i historien, i stedet for å sjekke snap, tiktok og insta hver gang det butter litt, så blir opplevelsen garantert mye bedre.
3. Legg en plan
Har du gjort punkt 1 og 2, så har du forhåpentligvis hatt en bra opplevelse, og da sitter du sannsynligvis igjen med en del inntrykk og spørsmål etter boka. Bruk disse til å finne en problemstilling du faktisk lurer på – ikke det du tror læreren vil at du skal lure på. Det blir sannsynligvis en mye bedre oppgave, og ikke minst blir det langt morsommere å jobbe med.
Men hva menes med problemstilling? Et eksempel på en problemstilling i mine bøker kan være følgende:
Hvordan påvirker synsvinkelen i boka vår opplevelse av historien?
I mine bøker er det en jeg-forteller, og det gir oss en litt annen tilnærming til hva hovedkarakteren opplever. Hvis du da i tillegg har lest for eksempel Zlatan-boka eller en annen fotballbok, kan du gå inn og sammenligne de to bøkene. Hvilke forskjeller er det?
4. Post-it-lapper og markeringstusj
Hvis du faktisk leser og liker det, så vil det dukke opp passasjer og setninger i boka som du digger. De kan vise noe viktig om en karakter eller handlingen, eller de kan kanskje være gode eksempler på det du vil utforske med problemstillingen.
Men så dundrer du selvfølgelig videre, fordi boka er så bra. Da er et tips å kjøpe deg post-it-lapper, og klistre dem fast på den aktuelle siden, så finner du det igjen når du er ferdig. Det er genialt når du skal i gang med oppgaven: å ha konkrete eksempler fra boka for å vise hva du mener. Da er du allerede godt i gang med å løse oppgaven!
Har du kjøpt boka, så kan du til og med bruke en markeringstusj og herje så mye du vil.
Om du ikke har en klar problemstilling før du leser, så marker ting likevel – for plutselig ser du noen sammenhenger og får ideer til ting du vil utforske i særemnet.
5. Kjøtt på beinet
Når du har lest ferdig boka, tatt notater underveis og bestemt deg for en problemstilling, så er det også lettere å vite hva slags annen informasjon du trenger for å besvare oppgaven. Da er det enklere å spørre om hjelp av for eksempel en bibliotekar, som kan gi deg andre bøker som kan være relevante. Ikke minst blir det lettere å søke på nettet etter relevante ting.
Skal du skrive om Kampfikseren kan man ganske enkelt finne ut av min karriere som fotballspiller, og så har man en inngang til hvorfor jeg ville skrive fra jeg-perspektivet.
I tillegg kan man sette seg inn i tematikken i boka. For eksempel kan man finne konkrete eksempler knyttet til kampfiksing i fotballen, det finnes mer og mer litteratur om psykiske lidelser blant fotballspillere og idrettsutøvere generelt. Har du lest, og har du ei problemstilling, så vet du også hva du skal lete etter.
Særemne: Oppsummering
Hvis du følger disse rådene, kan jeg garantere at prosessen blir artigere. Og husk at i litteraturen finnes det ingen fasitsvar; ikke en gang læreren din vet alt. For måten du leser ei bok på, er det ingen andre som gjør helt likt som deg. Alle leser forskjellig.
Det gir deg muligheten til å skrive noe unikt, noe som til og med får læreren din til å se verden på en litt ny måte.
Lykke til!