Eivind Gulliksen (f. 1973) er utdannet innenfor kunst, design og illustrasjon. Han debuterte med Bud and the Nameless Potato i 2002, og har illustrert en rekke bøker for barn. Han er kjent for sine fargerike og stemningsfulle illustrasjoner, blant annet gjennom Jul i Svingen-bøkene.
Nå er han aktuell med Dyrene i Bfrika sammen med kongen av absurd humor for barn, Bjørn Rørvik. Dette er en humoristisk gåtebok med ordspill og tullball, og mange gøyale og uventede svar. Her kommer Eivinds elleville strek virkelig til sin rett, med tegninger av dyr du aldri før har sett!
– Er det en eller flere bøker fra “barndommens nattbord”, som har gjort spesielt sterkt inntrykk på deg?
– Jeg har ikke én bestemt barndomsfavoritt. Det var så mange verdener å sette pris på, men en av bøkene jeg likte godt var Barbapappas reise. Der reiste de verden og verdensrommet rundt for å oppdage at det de lette etter jo fantes i deres egen bakhage, på en måte litt som bjørnen og tigeren i Til Panama av Janosch. Fredrik av Leo Leonni var en annen. Den fortalte meg at det er ok å være annerledes, og hvor viktig det er å bevare ord, farger og stemninger. Genial! I tillegg leste jeg ofte Før mennesket og Mennesket kommer av Spinar og Zdenek Burian, Forstørrelsesglasset av Astrid Sucksdorff og Vi bygger hus av Antonio Lupatelli. Ellers var jeg en stor fan av Carl Barks, Russ Manning, Richard Scarry, Ruffen og Serafin og Plym-bøkene. Jeg hadde også stor sans for Barnetimeboka, der barn selv fikk skrive, tegne og publisere egne historier etter føljetong-prinsippet, og senere bøkene til Michael Ende.
Var du en av de heldige som fikk sitte på et voksenfang og bli lest for som barn? Og hadde du noen gode stunder med en lesende voksen på sengekanten?
– Foreldrene mine leste ofte for meg da jeg var liten, men jeg husker ikke så mye av dette da jeg selv begynte å lese ganske tidlig. Jeg minnes riktignok en fabelaktig bra høytopplesnings-lærer vi hadde på barneskolen som alltid leste med en slik innlevelse og intensitet at rommet vi satt i umiddelbart forsvant og ble erstattet av verdenene hun beskrev. Husker i fleng blant andre Narnia-bøkene, Roald Dahl og Mio min Mio.
– Hva har litterære møter i barndommen betydd for din senere skapende virksomhet?
– Jeg er utvilsomt farget og formet av historiene og bildene fra den tiden. Har alltid elsket å skrive og tegne egne ting, og begynte tidlig å raide brødskuffen for mellomleggspapir. Jeg laget mine egne omslag og solgte dem til mamma og pappa for 1 krone per stykk. Pappa var typograf i det som dengang het Norges Handels og Sjøfartstidende, og der var det nærmest uendelig tilgang på papir, penner og lysbord. Idag fungerer nok bøkene fra barndommen iallfall delvis som en slags indre mal for hvordan jeg utarbeider ting og hva som føles riktig. Andre bøker, impulser og inspirasjon har selvsagt tilkommet siden, men de vil alltid ligge der i bunn, som en god og solid grunnmur.
Eivind Gulliksen har egen nettside, der du kan lese mer om den allsidige illustratøren.
Les også Barndommens nattbord-intervju med Bjørn Rørvik på Forlagsliv!