I 1945, før verden hadde kommet seg på fote igjen etter krigen, kom den første Pippi-boka ut i Sverige. Det vil si, den aller aller første gang Pippi dukket opp, var hjemme hos familien Lindgren.
En dag datteren i huset lå med feber, kjedet hun seg, og ba moren sin fortelle henne om Pippi Langstrømpe.
Umiddelbar suksess
Astrid tok utfordringen, og fortalte. Om en pussig, foreldreløs jente, med fargerike klær, lange sko, og krefter som Supermann. Da hun senere skrev den ned, vant hun en konkurranse for barnebokforfattere.
Pippi ble en umiddelbar suksess både i Sverige og Norge. Med årene har hun også blitt levendegjort i teaterstykker, filmer og i sanger. I år feires jubileet på flere vis, blant annet med to nye utgivelser fra Pippis univers.
Pippi arrangerer bursdag
Den ene av de to ny utgivelsene er Pippi feirer fødselsdag. Dette er første gang historien om Pippis bursdag utgis som billedbok.
Det er ikke bare bare å arrangere en fest for Pippi når man har en mamma i himmelen og en pappa på de syv hav. Ingrid Vang Nyman har illustrert denne morsomme og fargerike bildeboka om Pippi.
Pippi på rømmen
Da filmen Pippi på rømmen ble spilt inn i 1971, ble det samtidig laget en bildebok med Astrid Lindgrens tekst og stillbilder fra filmen.
I filmen rømmer Pippi, Tommy og Annika hjemmefra og kommer utfor mange spennende eventyr underveis. De finner et ubebodd hus de sover i, og fisker småfisk som de senere steker på bålet.
En snill politimann finner barna. «Nå må jeg først og fremst snakke med dine foreldre om dette her», sier han til Pippi. «Det blir nok litt vanskelig», svarer Pippi, «men du kan jo alltids forsøke.»
Pippi på rømmen har nå blitt laget som en tegneseriebok – som passer både som høytlesning for yngre barn, eller til de litt større som ønsker å lese selv.
Kampanje med Redd Barna
Kampanjen som har fått navnet Pippi of today, er et initiativ tatt av Astrid Lindgren Company sammen med Redd barna for å støtte jenter på flukt. I dag er det flere barn på flukt enn noen sinne. Vi vet ikke så mye om jentene som er på flukt, hvordan de har det og hvilke behov de har. Med denne kampanjen ønsker de å nå frem til disse jentene, for å gi de den hjelpen de trenger.