Gard Sveen: – Krimforfattere er en yrkesgruppe som skor seg på andres elendighet

– Hadde noen sett min søkehistorikk på internett, hadde jeg blitt stripset og båret ut, sier Gard Sveen. På Boktips LIVE snakker han om sin livslange taushetsplikt, ekstremisme og «Goldilocks»-metoden.

Estimert lesetid 5min

«Det er en bok om hva som skjer når de aller mest sårbare barna bare blir overlatt til seg selv», sier Gard Sveen om sin krimroman En dag skal du dø.

Gard Sveen debuterte med et brak i 2013 med kriminalromanen Den siste pilegrimen, som fikk Rivertonprisen, Glassnøkkelen og Maurits Hansen-prisen – Nytt Blod. I 2018 trillet VG terningkast 6 til Bjørnen. Nå er han tilbake med en ny psykologisk thriller, En dag skal du dø.

I Boktips LIVE-intervjuet øverst i denne saken snakker Gard Sveen om sin livslange taushetsplikt, om ekstremisme og makt, om sårbare barn og om «Goldilocks»-metoden.

– Hun har tilsynelatende ingen fortid i det hele tatt

«Hvor godt kjenner du dine nærmeste?» er spørsmålet som plantes i krimmen En dag skal du dø. Det er den første boka i krimserien om etterforskerparet Ulf Sommer og Agnete Ness.

Boka åpner med at den tilsynelatende anonyme småbarnsmoren Camilla Lund forsvinner. Hun har to små barn og har sagt til mannen sin at hun skal på jentetur til Sverige.

– Problemet er at Camilla Lund viser seg ikke å ha noen venner. Hun har tilsynelatende ingen fortid i det hele tatt, sier Sveen.

Kripos-leder Agnete Ness får i oppdrag å innlede en hemmelig etterforskning av forsvinningen. I saksmappen finner hun bilder av en 15 år gammel jente. Hun var én av tre nynazister som ble dømt for drapet på to innvandrergutter i Oslo tyve år tidligere.

– Fraværet av voksne er skremmende

I bokens prolog skildres scenen hvor tre unge nynazister, en jente og to gutter, utfører de brutale drapene.

– Det er alltid veldig vanskelig å skrive en sånn scene, fordi du må være så forsiktig med virkemidlene, sier Sveen.

En dag skal du dø handler i bunn og grunn om hva som skjer når de aller mest sårbare barna bare blir overlatt til seg selv.

– De vokser opp i en del av byen hvor fraværet av voksne er skremmende. Barnevernet har gitt deg opp. Du lever bare på sjekker du får i posten, og ellers må du klare deg selv, sier Sveen.

Bestill En dag skal du dø hjem i postkassa her.
Kjøp En dag skal du dø som e-bok her.

«Goldilocks»-metoden

Kunsten å skrive skikkelig god krim handler om én ting: nøye utporsjonering av informasjon, også kalt «Goldilocks»-metoden.

– Du må trekke leseren inn, gi ut litt informasjon og porsjonere det ut riktig. Den gode leser skal belønnes for å være litt smart.

Da Gard Sveen begynte å tjene mer penger på bøker enn på jobben, tenkte han bare «OK, this is your chance». Med de få sparepengene han hadde satset han som fulltidsforfatter.

– Jeg skriver hver dag. Det er som Nick Hornby en gang sa – han hadde vært lærer, og han sto opp kjempetidlig hver morgen og jobbet som en gris, fordi frykten for å en dag måtte stå bak kateteret igjen var så stor, forteller Sveen.

– Den dagen dette føles som en jobb, får jeg heller finne meg noe annet å gjøre. Det er jo kjempegøy å skrive.

– Vi stjeler som ravner

Som forfatter kjenner Gard Sveen seg igjen i beskrivelsen av å være en «kikker». Selv bruker han mye fra sitt eget liv i skrivingen – alt fra egen familiehistorie til ulike jobber, men også fra dem han observerer rundt seg.

– Krimforfattere er en yrkesgruppe som skor seg på andres elendighet. Man er en kikker, en observatør. Jeg pleier å si «never trust a writer». Vi stjeler jo som ravner.

Han innrømmer at når folk forteller ham historier, blir historiene ofte liggende i bakhodet – og kan muligens brukes som stoff til en ny bok. Internett er også en kilde til mye av stoffet.

– Hadde noen sett min søkehistorikk på internett, hadde jeg jo blitt stripset og båret ut. Dere hadde aldri sett meg igjen.

Kunstig intelligens vs. politikere

Gard Sveen har jobbet i fire ulike departementer og har møtt mange som utviser høy grad av tillit til myndighetspersoner. Som byråkrat i forsvarsdepartementet skrev han under på en taushetsplikt for resten av livet.

– Det er vanskelig å si dette uten å høres ut som en sånn kokko konspirasjonsteoretiker … men hva vet du egentlig om dem? Et menneske som er god på TV kan jo være et rasshøl.

En observasjon har har gjort seg, er hva folk er villig til å gjøre for å komme til makten – og hva som skjer idet man blir nummer én.

– For hva blir den store jobben da? Det er å holde seg på toppen og begrave alle feil du noensinne har gjort, sier Sveen.

Selv har han benyttet seg av kunstig intelligens når han skriver. Og når han ser på verdenssituasjonen i dag, er det ikke kunstig intelligens han bekymrer seg for.

– Noen ganger snakker vi om at de kanskje kommer til å erstatte forfattere, men når i all verden skal de erstatte politikere? Det hadde kanskje vært en god idé – så kunne de tatt rasjonelle valg.

Se hele intervjuet med Gard Sveen øverst i saken.
Les mer om Boktips LIVE og se programmet her.