I forbindelse med Krimfestivalen har Krimmagasinet intervjuet en rekke av de nordiske forfatterne som kommer til festivalen. Magasinet kan du få gratis i alle bokhandlere og på festivalen. Her er intervjuet med Jenny Rogneby som hennes norske redaktør Siren Marøy Myklebust har gjort for Krimmagasinet.
Du har en variert bakgrunn. Du er musiker, utdannet kriminolog og har arbeidet som etterforskningsleder for svensk politi. Hva inspirerte deg til å begynne å skrive krimlitteratur?
Da jeg hadde jobbet som kriminaletterforsker hos Citypolisen i Stockholm noen år, fikk jeg ideen til en veldig spesiell karakter, den kvinnelige politibetjenten Leona Lindberg. Ideen ville ikke slippe taket, og til slutt tenkte jeg at jeg måtte skrive den ned. Med tanke på at jeg er kriminolog og har jobbet syv år som kriminaletterforsker, har jeg kunnskaper og erfaringer som har jeg stor nytte av når jeg skriver. Jeg har jo selv sittet i utallige avhør med mistenkte, vitner og fornærmede, samlet bevis og gjort alt som hører med i en politietterforskning. Jeg har etterforsket alt fra enklere lovbrudd som tyveri og mindre narkotikaforbrytelser til alvorlige lovbrudd som voldtekter, grove ran og drap. Arbeidet har gitt meg tips og ideer til fiktive historier.
Siden jeg visste at det å skrive en bok var et stort prosjekt, tok jeg ett års permisjon fra jobben i politiet, solgte leiligheten og alle møblene mine i Stockholm og flyttet til utlandet for at ingenting skulle distrahere meg i skrivingen. Mitt første bokmanus skrev jeg på Malta. Da jeg kom hjem til Stockholm igjen og sendte manuset til flere svenske forlag, var det ti forlag som var interessert. Og jeg som hadde fått høre at det var nesten umulig å få utgitt en bok, spesielt innenfor krimsjangeren, hvor det er så stor konkurranse i Sverige, ble veldig overrasket og samtidig overlykkelig over den store interessen. Nå er Leona-serien solgt til tretten land, og filmrettighetene er solgt til Hollywood.
Hovedpersonen din, Leona Lindberg, er en dyktig politietterforsker. Men hun har også en tvilsom moral. Fortell litt mer om henne.
I starten av serien er Leona en gift tobarnsmor som lever et stressende gjennomsnittsliv med alt det innebærer. Hun har en ganske mørk fortid og en del personlige problemer som gjør at hun reagerer med følelseskulde i visse situasjoner. Hun har hele sitt liv etterstrebet et perfekt liv med familie, barn, mann, god jobb og så videre. Men da hun endelig har oppnådd alt dette, begynner hun å stille spørsmål ved det. Er det virkelig dette jeg vil? Er det sånn jeg skal leve? Til slutt takler hun ikke alle kravene i det stressede, stramt opptrukne familielivet og bestemmer seg for å bryte ut. Dermed havner hun på en kriminell løpebane som skaper problemer både for henne selv og menneskene rundt henne. Jeg ville skrive en bokserie om en person som bryter normene for hvordan en kvinne, mor og politiansatt forventes å oppføre seg.
Den første boken din, Terningen er kastet, har en svært dramatisk start. En syv år gammel jente raner en bank midt på lyse dagen i Stockholm. Er det basert på en virkelig hendelse?
Når jeg skriver, lar jeg meg inspirere av mange forskjellige saker, men de kriminalsakene jeg skildrer i bøkene, er ikke hentet fra virkeligheten, de er fiksjon. Jeg ville at boken skulle begynne med et bankran, men jeg ville ikke skildre det slik det ofte blir gjort på film og i bøker, der en gjeng unge menn løper inn i en bank med hevede våpen, skriker og skyter vilt rundt seg, isteden ville jeg at gjerningsmannen skulle være en sårbar person. Dermed så jeg for meg en scene der en syv år gammel jente, bærende på en teddybjørn og en båndopptaker, kommer inn i en bank midt på dagen, midt i Stockholm sentrum, setter på spilleren, og det som sies i opptaket får bankpersonalet til å gi fra seg alle pengene. Denne scenen så jeg så tydelig for meg at den måtte bli den første scenen i boken og den kriminalsaken som hovedpersonen Leona etterforsker.
I den nyeste, Alle midler tillatt, er det en mann som sprenger seg selv utenfor Riksdagshuset i Stockholm. Blir du påvirket av verdenssituasjonen når du skriver bøkene dine?
Selvsagt blir jeg påvirket av det som skjer rundt meg og i verden, men når jeg skriver, prøver jeg å finne min egen vinkling og metode for å få frem det jeg vil formidle. Karakterene i bøkene mine er aldri bare gode eller onde; det jeg vil få frem, er at det alltid finnes en bakgrunn og en forklaring på hvorfor mennesker handler som de gjør.
Du er opptatt av hva som får mennesker å begå forbrytelser. Var det derfor du begynte i politiet?
Jeg har alltid vært interessert i menneskers adferd. Hvorfor vi blir som vi blir, hvorfor vi gjør forskjellige valg og går forskjellige veier i livet, hva som egentlig er våre egne valg, og hva som skyldes påvirkning fra omgivelsene. I en storby er det lettere å få øye på mennesker som har havnet i forskjellige problemer som kriminalitet, rusmisbruk, hjemløshet og så videre. Jeg ville lære mer om dette og utdannet meg til sosionom og kriminolog ved Universitetet i Stockholm. Når man etterforsker forbrytelser, møter og avhører man både de som begår forbrytelser, de som har vært vitne til en forbrytelse og de som er blitt utsatt for en forbrytelse, noe som er veldig interessant.
JENNY ROGNEBY
Jenny Rogneby ble født 1974 i Etiopia. Hun kom som adoptivbarn til Sverige i 1975. Hun har studert kriminologi, sosiologi, psykologi og rettsvitenskap. I syv år arbeidet hun som kriminaletterforsker ved Citypolisen i Stockholm. I jobben som etterforsker har Jenny Rogneby arbeidet med alt fra tyveri og ran til drap. Denne erfaringen inspirerte henne til å skrive krim og hun fikk etterhvert ideen til karakteren Leona. Leona er kjent for sin dyktighet, men er samtidig en egenrådig politietterforsker som bruker uortodokse metoder hvis det gagner hennes etterforskning.
Å planlegge det perfekte ranet er ingen lett oppgave. Men hvis læreren er den perfekte politietterforskeren, blir det hele litt lettere. En mann sprenger seg selv utenfor Riksdagshuset i Stockholm, men overlever. Opererte han på egen hånd eller er det flere angrep i vente? Etterforsker Leona Lindberg blir satt til å forhøre ham. Men Leona, som så vidt har klart seg gjennom tøffe utfordringer, både privat og på jobb, er mildt sagt distrahert. Hennes fokus er et helt annet sted. Familien hennes er splittet, hun er utsatt for trusler og har et stort behov for penger. Mye penger. Heldigvis evner hun å tenke langt utenfor boksen. Med en fot på hver side av loven setter hun i gang en spesiell virksomhet, der store prosjekter skal gjennomføres. Jo høyere risiko, desto høyere gevinst. Men tiden er knapp, og hun er presset på alle kanter. Alle midler tillatt er Jenny Rognebys andre bok om politietterforsker Leona Lindberg.