Britiske Clare Mackintosh jobbet i mange år som politibetjent før hun en dag bestemte seg for å prøve seg som forfatter. Det var nok et godt valg, for etter brakdebuten med Jeg lar deg gå i 2014 er hun blitt oversatt til mer enn 35 språk, hun har solgt over 2 millioner bøker og har toppet bestselgerlister verden over.
Norske lesere kjenner henne for debutboka, og i tillegg gjennom krimromanene Jeg ser deg (2017) og La meg være (2018) og den sterke romanen Etter slutten. Nå er hun klar med Gissel.
Får nøkkelrolle under flykapring
Gissel er først og fremst en sitrende «lukket rom»-krim som tar oss med på innsiden under en flykapring. Men den er også et gripende familiedrama, hvor flyvertinnen Mina, hennes mann Adam og deres datter Sophia har viktige roller helt inn i kjernen av plotet.
Handlingen i boka utspiller seg om bord på den første direkteflyvningen fra London til Sydney. Atmosfæren er elektrisk. Det ryktes at det er mange kjendiser blant passasjerene i business class, og at journalister venter på bakken for å ta imot flyet.
Hypnotiserende god.
Lee Child om «Gissel»
Mina er en av de som er valgt ut til å være kabinpersonale på denne spesielle flygningen. Hun prøver å fokusere på oppgavene sine, og ikke bekymre seg for den fem år gamle datteren som er hjemme sammen med ektemannen. Eller de store problemene i ekteskapet.
Flyet har knapt tatt av da Mina mottar en lapp fra en anonym passasjer. Noen vil sikre at flyet aldri når målet sitt. Noen som trenger Minas hjelp, og som vet nøyaktig hvordan hen skal få henne til å samarbeide.
– En Titanic-følelse rundt det hele
– Grunnen til at denne flygningen er spesiell, er at det er den første direkteflygningen fra London til Sydney noensinne, forteller Clare Mackintosh i et videointervju som ble gjort av journalist Kari Birkeland under Krimfestivalen tidligere i år. Hun fortsetter:
– Det har vært forberedelser, både i virkeligheten og i min roman, i en rekke år, for å gjøre denne 20 timer lange flyturen til en realitet. Verdensmediene har øynene sine rettet mot hendelsen, og det er i høy grad en Titanic-følelse rundt det hele.
Som den alltid overbevisende historiefortelleren hun er, har eks-politibetjent Clare Mackintosh skapt årets mest spennende «high-concept»-plot.
The Daily Express om «Gissel»
Å ville beskytte noen med alle midler
Selvsagt når flygningen forsidene av helt andre grunner enn først antatt. Alt går galt, og Mina må ta et fryktelig, livsendrende valg. Mackintosh røper at Mina tett opptil flygningen kontaktes anonymt av en av passasjerene. Det blir veldig tydelig at noen av de som skal med flyet har uhyggelige planer og ønsker å involvere Mina i disse.
– Hun må ta en avgjørelse: Skal hun redde livene til alle om bord, eller skal hun fokusere på de viktigste personene i sitt eget liv, ektemannen og datteren?, sier forfatteren.
Gissel er vel i høy grad en bok om en mors valg, og om hva du er villig til å gjøre for å beskytte ditt barn eller dine nærmeste?
– Ja, det er det. Vi har vel alle noen i våre liv som vi ønsker å beskytte med alle midler. Selv jobbet jeg jo i lang tid som politibetjent, og det det lærte meg mer enn noe annet, var at vi alle er i stand til å gjøre grusomme ting dersom de riktige knappene trykkes inn. Mange vil sikkert tenke tanker som «Jeg kunne aldri begå mord». Selv ville jeg heller aldri ønsket å skade noen, men det er situasjoner hvor jeg absolutt kan se for meg meg selv bli presset til å begå forferdelige forbrytelser for å beskytte noen andre, sier Clare Mackintosh, og fortsetter:
– Og på samme måte som jeg tror at alle «gode» mennesker er i stand til å gjøre onde ting, er «onde» mennesker i stand til å elske og til å være gode, varme og positive. Det er interessant å se mennesker som det de er – nettopp enkeltmennesker med en bakgrunnshistorie, ikke en gruppe eller en egenskap, påpeker forfatteren.
Mord på Orientekspressen møter Con Air
Denne klaustrofobiske følelsen av å være innestengt i et fly, og at det er folk på flyet som foretar seg fryktelige ting, det minner meg om Agatha Christies klassiske Mord på Orientekspressen. Har det vært en kilde til inspirasjon?
– Ja, så absolutt! Jeg elsker «lukket rom»-mysterier. Mens jeg skrev Gissel, hadde jeg en notislapp på maskinen min hvor det sto Mord på Orientekspressen møter Con Air. Jeg ville at det skulle bli en slags nåtidsutgave av et klassisk lukket rom-mysterium hvor den mistenkte er rett der, du aner ikke hvem du kan stole på, men du kan ikke flykte noe sted, forteller Clare Mackintosh.
Noe av inspirasjonen til Gissel kom også da hun satt i et fly, på en 15-timers flygning til Seattle.
– Vi er så vant til hele tiden å være «påkoblet», vi vet hele tiden hvor alle er og hva de driver med. Så det kjentes litt merkelig og som i en annen verden å være på dette flyet og ikke ha kontakt med omverdenen. En venn av meg som er pilot gjorde meg oppmerksom på at fly jo er som egne «byer», og akkurat som i byer, blir folk syke, de blir født, de dør, sier forfatteren.
– Denne følelsen av et helt eget, lukket samfunn inne i et fly var veldig appellerende. Etter hvert som jeg begynte å skrive, og karakterene utviklet seg, forstod jeg også at forholdet mellom karakterene var nøkkelen til fortellingen.
Gissel finnes i fysisk format og som e-bok
Vanlige mennesker i ekstraordinære situasjoner
Mina og Adam har vært gift i en årrekke og har tidligere hatt et veldig godt og sterkt forhold. Men i boka er de inne i en krise. Deres femårige datter Sophia er svært intelligent, men har også spesielle behov og tilknytningsvansker, noe som er utfordrende og legger et voldsomt press på begge foreldrene, og på deres forhold. De sklir fra hverandre og begynner å holde ting skjult for hverandre. Adam merker også en økende sjalusi overfor Mina og det at Sophia så tydelig foretrekker moren.
– Mina, Adam og Sophia utgjør egentlig en ganske gjennomsnittlig familie, men de havner i svært uvanlige omstendigheter. Det å skrive om ordinære mennesker som plutselig befinner seg i ekstraordinære situasjoner er noe jeg er veldig glad i, og har gjort i de fleste av mine bøker, sier Mackintosh, og fortsetter:
– Dessuten er jeg besatt av historiene til folk som reiser. Jeg begynte å skrive denne boka da jeg reiste mye i jobbsammenheng. Jeg tilbragte mye tid på flyplasser og om bord i fly, og jeg elsket å kikke bort på alle og tenke «Hva er din historie?» «Hvor går din reise?» «Hvorfor dette flyet? Denne dagen?». Alle passasjerer har en historie å fortelle. I Gissel ville jeg fortelle noen av disse historiene.