Det er 28 år siden Karin Fossum debuterte med sin første krim. Heldigvis for oss lesere holder hun fremdeles koken, og hennes nyeste krim, Farvel, Farah Diba er i verdenklasse, skal vi tro Dagbladets anmelder, Cathrine Krøger, som også gir boken terningkast seks.
Se Boktips LIVE-intervjuet øverst i saken hvor Karin Fossum bl.a. forteller om hva gode anmeldelser betyr for henne, om hvordan hun begynner på en bok og om sitt forhold til norske folkeeventyr.
– I verdensklasse
Flere terningkast seks har det blitt, det har i det hele tatt ikke stått på hyllester fra norske anmeldere etter at Farvel, Farah Diba ble lansert. Forfatteren selv er likevel langt unna å la de gode kritikkene gå til hode på henne.
– Det overordnede for meg er at jeg får respons som er såpass god at jeg kan sette meg ned å begynne på en ny bok, sier hun på Boktips LIVE.
Fossum legger likevel ikke skjul på at svært dårlige anmeldelser gjør det vanskelig å fortsette skrivearbeidet, men hun trenger ikke toppkarakterer for å motivere seg.
– Jeg trenger bestått! konkluderer hun.
Det hersker da heller ingen tvil om at hun med den nye boka har bestått og vel så det.
Starter med et menneske
Det finnes mange måter å skrive på, og det finnes mange måter å begynne en bok på. Fossum mener alle forfattere må ha en inngang til historien de skal fortelle, men at denne inngangen kan være så mangt. For henne er det alltid den samme:
– For meg er det alltid et menneske, forteller hun, før hun fortsetter:
– Denne gangen så jeg mennesket så tydelig at jeg umiddelbart kjente den lille jenta. Jeg vet at hun er sjenert, lydig og veloppdragen, sier Fossum om Farvel, Farah Dibas hovedkarakter, Kandis på snart seks år.
Fossum vet altså hvem hovedpersonen hennes er idet hun begynner å skrive. Men hun er ikke like sikker på resten av boken.
– Jeg vet ikke hva som skal hende henne, eller hvor hun skal.
En parallellhistorie
Farvel, Farah Diba skiller seg fra en del andre krimmer ved å la leserne følge både gjerningspersoner og etterforskeren. Denne parallelle fortellermåten bidrar til å holde på spenningen hele veien for oss som lesere, og skal vi tro Fossum er hun like spent som oss.
– Når jeg skriver, så tenker jeg minst mulig. Det er litt «cocky» å si, men det er noe sant i det. Det er noe med å følge innskytelsene som kommer, forteller hun i intervjuet.
– Når jeg begynner å skrive, så har jeg egentlig ingenting. Jeg plasserte Kandis i Farvel, Farah Diba i det rommet, sammen med den førtidspensjonerte hovslageren med langt hår. Jeg visste ikke hvordan de hadde havnet der, og jeg visste ikke hvor de skulle.
På denne måten holder Fossum på sin egen begeistring mens hun skriver – noe vi som lesere merker i stor grad.
Bestill Farvel, Farah Diba hjem i postkassa her.
Kjøp Farvel Farah Diba som e-bok her.
– Jeg er i fiksjonen
Rundt samme tid som Fossum var ferdig med manuset til denne boken, var det en forsvinningssak om en ung jente i Danmark i mediene. Det er lett å tenke at krimforfattere finner inspirasjonen til bøkene sine gjennom slike grusomme hendelser fra virkeligheten, men Fossum mener selv hun kun befinner seg i fiksjonen.
– Jeg er så til de grader i fiksjonen at jeg er veldig forsiktig med å begynne å tenke ut i virkeligheten. Jeg skal ha fred i skriverommet, som er mitt rom, der jeg bestemmer.
– Men selvfølgelig vet vi at små jenter forsvinner, legger hun til.
Likte ikke de norske eventyrene
Da Fossum var liten, likte hun godt å lese, men hun var likevel ikke som alle de andre barna. Hun hadde ikke mye til overs for Asbjørnsen og Moe.
– Jeg var ikke glad i Espen Askeladd og alle disse andre folkene som reker rundt i skogen med skrepper og støvler, fordi det lignet for mye på mitt eget liv.
Fossum ønsket å drømme seg bort til en annen og mer eksotisk virkelighet, og heldigvis fant hun bøker som passet til det formålet.
– Jeg elsket 1001 natt, Brødrene Grimm, H.C. Andersen, med sin melankoli – det var for meg.
Se hele intervjuet med Karin Fossum på Boktips LIVE øverst i saken!
Bestill Farvel, Farah Diba hjem i postkassa her.
Kjøp Farvel Farah Diba som e-bok her.