Vi møter forfatter og psykolog Helene Flood i det hun akkurat har gått av scenen under Krimfestivalen 2020. Sammen med Ruth Lillegraven og Randi Fuglehaug har hun deltatt i en programpost om den nye «kvinnebølgen» i norsk krim.
Et opptak fra diskusjonen kan du høre i Boktips podcast: Krimfestivalen spesial.
Og visst stemmer det at alle de tre i panelet er kvinner som skriver krim. Men spørsmålet om det virkelig går an å snakke om en kvinnebølge, og hva som i så fall kjennetegner den, henger fortsatt i lufta.
– Nå blir jeg litt kjedelig forsker her, men jeg tror at når man snakker om kjønnsforskjeller, så må man huske på at det er snakk om gruppeforskjeller, sier Flood.
– Du vil alltid ha en overlapp, det er ingenting som bare kvinner kan skrive om. Men da vi snakket på scenen, fant vi ut at alle tre hadde brukt parforhold som en del av intrigen.
– Hva synes du om å bli plassert i et slikt panel?
– Jeg er jo i selskap med veldig flinke forfattere, så det er greit for meg. Jeg tenker ikke så mye over at jeg er kvinne, men jeg er jo det, sier Flood.
Drømmedebut
Flood opplevde alle debutanters store drøm, da rettighetene til hennes psykologiske thriller Terapeuten ikke bare ble solgt til Hollywood, men også 27 land før utgivelse i Norge.
Da den kom ut her hjemme i 2019, ble Terapeuten en umiddelbar bestselger og en kritikerfavoritt.
Som krimdebutant er det hennes første gang på Krimfestivalen, men Flood er likevel ikke noen urutinert forfatter. Tidligere har hun gitt ut ungdomsromanen Heis med Houdini og sakprosaboka Hei, skam.
Psykologisk troverdighet
Terapeuten handler om psykologen Sara, og mannen hennes som på mystisk vis forsvinner i forbindelse med en hyttetur med vennene sine.
Og slik man har lært seg å forvente av psykologisk krim, ligger mye av spenningen i psyken til hovedpersonen.
Kanskje er hemmeligheten bak suksessen at Flood selv er psykolog: Til daglig jobber hun som forsker ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress. Med andre ord vet hun nok mer enn de fleste om sinnets små og store irrganger.
– For deg som psykolog, hvor viktig er psykologisk troverdighet?
– Det er veldig viktig. Hvis jeg føler meg trygg på at forfatteren har en plan for hvordan det psykologiske skal gå opp, at jeg ikke bare skal få vite hva, men hvorfor – og at jeg kan tro på det – da lener jeg meg tilbake og tenker at jeg er i trygge hender.
Flood forteller at hun aldri har vært en trofast krimleser, men fikk for alvor øynene opp for sjangeren da hun leste Gillian Flynns Flink pike, som er å regne som et av den senere tids hovedverk innen den psykologiske krimsjangeren.
– Men jeg leste mye Agatha Christie da jeg var liten. En ting jeg liker ved henne, er at bøkene skal gå opp psykologisk. Når du finner ut løsningen, skal du tro på det, du tror på at denne personen følte dette så sterkt at han eller hun ville gjort dette.
– Er det mye tullete psykologi i krim?
– Ja, det er det jo. Og Agatha Christie har noen far-fetched psykologiske konklusjoner hun også. Men det er jo fint at ikke alle som skriver er psykologer, sier Flood.
– Trygg måte å uforske en eksistensiell frykt
Det er liten tvil om hvilken sjanger som er de fleste nordmenns favoritt. Det virker som vi ikke kan få nok av krim, hverken til påske eller til hverdags. Men sjangeren er også uglesett i visse kretser, der begreper som formellitteratur og underholdning er skjellsord.
Kan det være noe dypere også i krimlitteraturen – eller er det bare for moro skyld? Psykologen Flood er med på at sjangeren kan være en måte å vise frem de mørkere sidene ved menneskesinnet.
– Jeg har tenkt at det er en trygg måte å utforske en eksistensiell frykt vi alle har med oss. De mørke sidene i livet, at man vet at man skal dø, at man kan miste den man elsker.
– Krimlitteraturen er et sted å utforske det fra – og i kombinasjon med den «hvem har gjort det»-gåten, blir det en ganske interessant miks.
– Blir det sterkere hos oss nordmenn fordi vi lever så trygt?
– Det at vi står på et så trygt sted, gjør det mer spennende å nærme seg det. Det er mer underholdende enn hvis du står midt i det, sier Flood.
Hollywood (og ny bok) neste
I skrivende stund har Terapeuten nettopp blitt lansert i Spania. I tillegg er filmrettighetene solgt, og en Hollywood-versjon av boka er under arbeid. Flood har selv vært involvert i salget, men sier at hun kommer til å følge prosessen på avstand: «Jeg har jo ikke noe veto-rett».
– Det blir spennende å se hvordan de bygger opp spenningen. Det er mye indre spenning, ikke noe biljakter og action-sekvenser, sier Flood.
– Er det noe du er bekymret for når du gir fra deg «barnet» ditt?
– Det er jo alltid skummelt, når du skriver har du jo full kreativ kontroll selv. Samtidig tror jeg det er bra å slippe til noen andre, og la andre tolke det.
I mellomtiden er Flood i gang med et nytt bokprosjekt. Hun er ordknapp når Boktips spør hva leserne av Terapeuten kan forvente seg.
– De kan forvente noe i samme landskap, sier Flood.
– Vil du ikke si mer enn det?
– Det er alltid skummelt å si noe om en skriveprosess som man er i.
– Hvor langt har du kommet?
– Jeg har noen sider, men det er mye som skal redigeres. Den forrige boka tok fire år å skrive, så det tar jo litt tid.