Belinda Bauer blir av mange regnet som en av Englands fremste nålevende krimforfattere. En rekke av hennes bøker er allerede oversatt til norsk, og har høstet svært gode anmeldelser.
Bauer er en perfeksjonist av dimensjoner og er en av få krimforfattere som har vært nominert til den prestisjefylte Bookerprisen. I romanen Exit, som er ukas krimtips, skriver hun originalt og glitrende om et evig aktuelt tema: døden.
The Sunday Times plukket tidligere i år ut Exit som en av månedens beste thrillere og beskrev den som en «fengslende whodunnit-historie som er morsom i vendingene», som rommer både mistenksomhet og ømhet. «… det ligner et samarbeid mellom Agatha Christie og Muriel Spark», skriver avisa.
Når katastrofen er et faktum
Også andre forfatterkollegaer er dypt imponert over Bauers roman. Clare Mackintosh kaller den «frekk, finurlig, feilfri» og kårer den til den beste krimboka du kommer til å lese i år. Bestselgerforfatter Lee Child skriver i en blub: «Snodig, sjarmerende, menneskelig, viktig. . . og veldig spennende. Jeg elsket den.»
I Exit møter vi pensjonisten Felix Pink. Han er i ferd med å finne ut at livet kan gå skikkelig på tverke, selv når man har blitt gammel.
Pink låser seg inn i en leilighet i Black Lande for å utføre en barmhjertighetshandling: han skal holde en døende med selskap når han trekker sitt siste sukk.
Etter kun femten minutter er Felix på flukt fra politiet, etter å ha gjort sitt livs største tabbe.
Alltid vært opptatt av døden
Idéen til boka fikk Bauer, som alltid har vært fascinert av døden, da hun hørte om en gruppe i USA som kaller seg for «Guardian Angles». I et brev til nettstedet Deadgoodbooks skriver forfatteren:
– De meldte seg frivillig til å sitte med mennesker som er uhelbredelig syke og som vil avslutte livene sine. Jeg beundrer disse menneskene, men da jeg hørte historien tenkte jeg: hva kan gå galt? Og så var ideen til Exit sådd.
Bauer ville gjerne utforske alle sider ved å hjelpe døende med å avslutte livet sitt, skriver hun videre.
– Retten til å dø er jo tilsynelatende min. Men det er så mange moralske og juridiske hinder som må tas hensyn til både i realiteten og i fiksjonen. Jeg ville utforske begge sidene av tematikken. Både godheten i det å støtte noen som ønsker å dø på sin måte og farene for misbruk og utnyttelse av sårbare mennesker.
Belinda Bauer vokste opp i England og i Sør-Afrika. Hun har jobbet både som journalist og manusforfatter i tillegg til å skrive bøker. For filmmanuset The Locker Room vant hun Carl Foreman/Bafta Award for unge manusforfattere. Hun mottok den britiske kriminalforfatterforeningens Gold Dagger-pris for årets krimbok med sin første bok, Blacklands.