Fra indre sørpe og skydekke til blå himmel, atter en gang. Et intervju med Iben Sandemose

LyrikkUkategorisertFra indre sørpe og skydekke til blå himmel, atter en gang. Et intervju med Iben Sandemose
Estimert lesetid 4min


Iben Sandemose (f.1950) er tegner, forfatter og scenograf, oppvokst på Smestad i Oslo, nå bosatt på Nesodden.

Blant flere priser har hun mottatt Hedda-prisen for beste scenografi i 1999, og Kulturdepartementets illustrasjonspris i 2017.

Sandemose har hatt en rekke tegne- og grafikkutstillinger. Hennes rike produksjon omfatter også barnebøker, kalendere, bildebøker for voksne, teaterstykker og utsmykningsoppdrag.


Forfatter, tegner og scenograf Iben Sandemose har denne bokhøsten vært aktuell med både diktsamlingen Opptatt, og – tradisjonen tro – «Iben Sandemose-kalenderen», som mange nærmest har et avhengighetsforhold til.

Humoristisk samling


Opptatt er en utsøkt og humoristisk samling med små dikt ledsaget av finurlige tegninger, om tankene som fyker fritt i det lille, private rommet. Tematisk rommer innholdet alt fra sløying av fisk, pipebrann, utslett og sørpe til kjærlighet, hat, glede og takknemlighet.

Iben Sandemose Opptatt
Opptatt rommer tanker fra det lille rommet, med forfatterens elleville og gjenkjennelige illustrasjoner. Kjøp Opptatt på cappelendamm.no.

Iben Sandemose er en allsidig kunstner: Forfatter, illustratør, tegner, dekoratør, scenograf, kostymetegner. Hennes visuelle uttrykk ligner ikke på noen andres. Det er rett og slett «ibensk». Hun er belønnet med en lang rekke priser, og kan vise til et omfattende forfatterskap med over 50 titler i ulike sjangere.

JEG HAR EN HELSE AV JERN
JEG ER MITT EGET
FORBILDE
PSYKISK TRENING GJØR
UNDERVERKER
BALANSEN ER TOTAL
TO RETTE
TO VRANGE
JEG PUSSER TENNENE MED
STÅLULL
Iben Sandemose, Opptatt

Gul bok med hvite ark


Vi har snakket kort med Iben nå før jul om utgivelsene, og om hvordan hun arbeider:

Jeg tenker på Opptatt som et resultat av at du har testet hva som kan komme ut av å la tanken flyte så fritt det lar seg gjøre innenfor et veldig begrenset rom. Hvordan var arbeidsprosessen rundt denne boka?

– I en periode med indre sørpe og skydekke la jeg en gul bok med hvite ark på do. Avtalen med meg var å tegne én tegning hver gang jeg låste meg inn. Helst uten å løfte pennen fra papiret. Boken ble fulltegnet, tekstene kom seilende og himmelen var atter blå. Jeg har aldri interessert meg for dohumor, så overraskelsen er fremdeles stor over at jeg valgte akkurat dette stedet.

Du har de siste årene brukt mange av dine tøffe erfaringer konstruktivt i tekst og bilder. Mange ser på deg som en «slitesterk maur» som ikke lar seg knekke. Hvordan passer dette med bildet du har av deg selv? Hva driver deg i måten du jobber på?

– Jeg opplever meg som sjenert og usikker. Men også det stikk motsatte. Jeg er blyg og frekk, glad og ulykkelig. Etter hvert prosjekt, bok eller annet, tror jeg det er slutt. Nå blir jeg avslørt.

– Så spirer en kårni tanke, noe pirrer en slumrende idé, og så er det igang igjen. Og når lysten blir vekket gjelder det å stå på, utnytte hver tøddel av glede og inspirasjon.

Sandemose-kalenderen

Iben Sandemose: Opptatt
Illustrasjon fra Iben Sandemoses  Opptatt. «ETT OG ANNET TRE DER UTE SKAL BLI TIL BOK //
KANSKJE ER DET EN BIBEL SOM GNAGER PÅ //
TAKRENNEN»

Nå er det jo snart et nytt år, og tid for din tradisjonsrike, humørfylte – og av mange uunnværlige – kalender. Dette er den 28. i rekken, og i år er det «Dyriske kalenderdamer» som skal gi oss noe å smile litt av hver dag. For de av oss som ikke kjenner så godt til historien bak kalenderne, kan du fortelle litt?

– Jeg begynte med kalenderen for å slippe å ta vaskejobb eller noe annet ved siden av å skrive og tegne. Derfor en liten, «rasklaget» kalender. De første gikk fint, det var gøy!

– Så ble den litt populær og jeg fikk stigende prestasjonsangst og kalenderpsykosen satte inn rett over nyttår. Fremdeles har jeg en lett skjelvende angst når året ligger blankt og nytt tema for neste år ligger skjult.

– Men jeg vet det dukker opp….og jeg gleder meg.