Lyrikken vies oftest liten plass i mediebildet. Desto større er grunnen til å gi dere denne lista. For 2019 har vært et sterkt lyrikkår! Dette er understrømmer i norsk litteratur som vi kommer til å merke langt inn i årene som kommer.
Oppsiktsvekkende debut om alkoholisme
Martin Svedman: Når jeg drikker
Martin Svedman er noe så sjeldent som en lyrikkdebutant som har vekket oppsikt i mediene. Når jeg drikker tegner et portrett av en alkoholiker gjennom nedslag som er triste, euforiske, vonde, håpefulle, absurde og patetiske.
Når jeg drikker høstet en mengde gode anmeldelser da den utkom tidligere i år. Endre Ruset i Dagbladet gav den en femmer, og skrev bl.a.: «Knallsterkt om å bli alkoholiker som barn. Det går lang tid mellom hver gang det utgis en diktdebut av dette kaliberet på norsk.». Adresseavisens Fartein Horgar trillet samme terningkast og skrev: «Når jeg drikker er i det hele tatt en uvanlig diktsamling. Ikke bare uvanlig godt diktet. Først og fremst er dette en sjeldenhet i kraft av at den vil noe mer enn å speile sin opphavsmann.»
Sindre Ekrheim i Dag og Tid fastslo: «Enkelt, rått og effektivt om å vere avhengig av alkohol», og Anders Neraal i Bok365 karakteriserte den som en «knallsterk diktdebut. […] Dette er sjelden vare.».
Årets absolutt mestselgende diktsamling
Trygve Skaug: Følg med nå
Med sine gjenkjennelige og velformulerte tekster på Instagram, har poet og musiker Trygve Skaug klart å samle 100,000 følgere – av dem både allerede poesi-frelste og de som ikke visste at de var det.
Dette er upretensiøs poesi, som med et enkelt og forståelig språk likevel stikker svært dypt. Kanskje er det derfor det har slått så godt an også hos de yngre?
I Følg med nå finner du Skaugs mest skjellsettende dikt, med tematikk
som opptar unge i alle aldre: Sex, psykisk helse, vennskap, angst, kjærlighet og mye mer.
pssst
Fra Følg med nå av Trygve Skaug
kjærligheten
er ikke der borte den er her
Jan Jakob Tønseths aller siste diktsamling
Jan Jakob Tønseth: Andre morgener
Da Jan Jakob Tønseth døde høsten 2018, etterlot han seg denne gripende diktsamlingen. Det er grunn til å tro at han anså Andre morgener som komplett, og det er ikke foretatt endringer.
Hans gamle venn og kollega Lars Saabye Christensen skriver i sitt etterord, «Tønseth in the Sunset»: «Få, om noen, beveget seg så knirkefritt mellom høyt og lavt som Tønseth, mellom gresstrået og galaksene. […] Dikterens sorg og tvil kommer til syne, men ikke uten latter, aldri uten latter, den forsonende gest. Å lese Andre morgener er å nærme seg og berøre avslutningen på et stort forfatterskap.».
Å rydde ut av barndomshjemmet
Arne Hugo Stølan: Gjennomtrekk
Med Gjennomtrekk har Arne Hugo Stølan meislet ut nok en sterk og tankevekkende samling dikt.
Hva skjer med oss når et barndomshjem skal ryddes ut og selges? Hvilke historier åpenbarer seg når fortiden plutselig stirrer oss i hvitøyet i form av en trenøkkel fra sløyden, en lekedukke, eller fortrolige brev fra en glemt venninne?
I Gjennomtrekk belyses kraften i slike uventede møter. Arne Hugo Stølan har selv uttalt at han må finne et nytt språk for hver diktsamling han skriver, og gjennom varierte og uforutsigbare dikt skapes her assosiative rom der drøm og virkelighet leker med det sårbare og forgjengelige.
«Arne Hugo Stølans Gjennomtrekk er prega av stor stilistisk variasjon. […] I dikta gneistrar og knitrar konstellasjonen av fortid og notid og brått utløyste energiar.» skriver Sindre Ekrheim i sin anmeldelse på poesinettstedet humbaba.no.
Hva gjør et hjem til et hjem?
Gro Dahle: Hjem, sier hunden
Gro Dahle er en av våre mest markante og populære samtidspoeter og barnebokforfattere. Siden debuten i 1987 har Gro Dahle gitt ut over 50 bøker. Bøkene – og ikke minst diktene – hennes brukes og deles som aldri før.
Årets diktsamling Hjem, sier hunden er en vilter, vakker og mangslungne diktsamlingen. Her spenner Gro Dahle ut et stort lerret og viser oss hva som fins innenfor veggene – alt det ulike som gjør et hjem til et hjem – og hva som kan forsvinne ut. I hjemmet samles alle historier.
Hverdagsnært og verdensvant
Øyvind Rimbereid: Hvit hare, grå hare, svart
Øyvind Rimbereid markerte seg raskt som en av de tydeligste, mest originale og utfordrende stemmene i norsk samtidslyrikk allerede da han debuterte i 2000. Etter dette er han blitt hedret med en rekke priser.
Hans nye Hvit hare, grå hare, svart var i år nominert til Brageprisen, og juryen skrev bl.a.: «Hvit hare, grå hare, svart er ei kvardagsnær og verdsvand diktsamling om kunst og handverk, om menneskeleg skaparkraft og det materielt forgjengelege. […] Rimbereid sansar, tenkjer, spør: Han knyter menneskets indre verd saman med den ytre, materielle verda».
Anmelder Kurt Sweeney i Dagbladet trillet en sekser på terningen, og skrev: «I sin nye bok skaper Øyvind Rimbereid et historisk rom vi sjelden ser i poesi idag.».
Friskt blikk på verden gjennom et barns første levetid
Morten Wintervold: BYEN BYEN BABYEN
Morten Wintervold debuterte bare 21 år gammel med diktsamlingen Utfall.
Etter dette er det blitt flere kritikerroste diktsamlinger – denne høstens utgivelse er hans femte.
I BYEN BYEN BABYEN gir Morten Wintervold oss – gjennom en baby som vokser til – et uventet og friskt perspektiv på byen, husene, gatene og naturen vi lever livene våre i.
Lengselen etter å bli sett og forstått
Brynjulf Jung Tjønn: Garden under jorda
Brynjulf Jung Tjønn er en av de nye, svært talentfulle stemmene innen norsk lyrikk.
Etter å ha skrevet flere romaner, debuterte Tjønn denne høsten som lyriker med Garden under jorda. Diktene i samlingen er forankret i et tradisjonelt vestlandsmiljø. Vi ser en gård omgitt av husdyr og bønder.
Samtidig gir diktene uttrykk for en ensomhet og en fabulerende lengsel. Vi møter f.eks. bondesønnen som legger kjøtslintrer i jorda i håp om at de vil vokse fram til nettopp gården under jorda. Han ønsker å bli forstått, å bli sett, å skape og forme et eget liv.
«Romanaktige diktsamlingar er […] eit teikn i tida. Men sjeldan eller aldri fungerer dei så godt som episke forteljingar som her. God bok!» skrev Hadle Oftedal Andersen i sin anmeldelse i Klassekampen. Og anmelder Freddy Fjellheim i Vårt Land skrev: «Jung har gravd fram et fargesterkt språk for traumene […] og utgangen på den poetiske fortellingen blir en tankevekkende overraskelse.».
Kommuneslagord ble poesi
Kjersti Bjørkmo: Hadde du bodd her, hadde du vært hjemme nå
I sin andre samling skriver Kjersti Bjørkmo dikt med utgangspunkt i kommuneslagord. Som tittelen viser, er det ganske stor avstand mellom ønskene våre og virkeligheten. Diktene får fram den ufrivillige melankolien, og ikke minst komikken i disse forsøkene på å beskrive hvem vi er som samfunn, som i det såre slagordet til Vegårshei: «En kystnær innlandskommune».
Når dette språket møter poesien, viser ensomheten i slagordene seg, og samtidig, ensomheten vår. «Poengterte og tankevekkende dikt skapt som assosiasjoner fra kommuneslagord. Krydret med hysterisk morsomme fake-mails! Flott oppfølger av debuten i 2014!» skrev anmelder Arne Hugo Stølan i VG.