Utforsker sine litterære stemmer gjennom Signaler 2018
Ifølge forfatter og redaktør for Signaler, Eivind Hofstad Evjemo, bør manuset som blir sendt inn ha en autoritet, vilje og en selvtillit som griper ham fra første setning. Det har tekstene til Helene, Martin og resten av debutantene gjort.
– Jeg utforsker jo fremdeles min litterære stemme, og jeg tror ikke nødvendigvis at det bare er én stemme, men jeg prøver å fange øyeblikket. Å si noe vesentlig om livet med ganske få ord, forteller Imislund.
Debutanten Martin Svedman er utdannet siviløkonom. I tillegg har han gått på forfatterstudiet i Tromsø. Han forteller at det å jobbe med en redaktør, ga en trygghet i prosessen.
– Jeg har jo hatt et stoff, tenker jeg, lenge. Et tema og noe som jeg har villet skrive om, og så har jeg brukt lang tid på å finne en form på det. Å jobbe med en annen forfatter som kan dette, gir en trygghet når man har ideer som man sender frem og tilbake, kutter i teksten og legger om strukturen til å passe inn i dette kortere formatet. Det har vært en kjempeopplevelse, forteller han.
Side om side med etablerte forfattere
I likhet med tidligere utgivelser har Signaler 2018 også nyskrevne tekster fra etablerte forfattere. I år har Birger Emanuelsen skrevet en sørgende satire om en ung jente som ødelegges av nettpsykologsystemet Therapy Online, Olaug Nilsen gir oss innsyn i bortklipte scener fra den Brageprisvinnende boka Tung tids tale og Kjersti Annesdatter Skomsvold har skrevet et vakkert portrett av pappaens grandtante, sett gjennom en ung kvinne som nettopp har fått et barn.
Omslaget er designet av Clémence Mérouze, student ved masterprogrammet i design på Kunsthøgskolen i Oslo, med spesialisering i grafisk design og illustrasjon.