Er det helt tilfeldig at ”Nytt fra kontoret Nr 13” skal handle om kritikken? Neppe. Men nå er bloggføringen om tilblivelsen av ”Natten drømmer om dagen” kommet til en ende. Om et par uker er boken i butikkene, og kritikerne skal si sitt.
Hvor jævelig er det egentlig å få sin egen tekst bedømt av andre?
Svaret er at det er litt opp og ned.
Men først og fremst er det viktig å være klar over at kritikken – uansett hvordan den måtte være, også er en del av forfattertilværelsen, på samme måte som tekstbearbeiding og korrektur. Og mens mange oppgir forfatterskapet sitt på grunn av det som oppleves som utidig innblanding i teksten fra redaktøren, er det også mange som rett og slett ikke orker flere runder med kritikerne. Du skal ha god rygg dersom du skal orke å bli kalt en idiot i full offentlighet i år etter år. Av en idiot som har hastelest den teksten som du har båret i hjertet ditt, og pleid etter alle kunstens regler. Men igjen: Tåler du ikke juling, må du finne på noe annet å drive med.
Om du må finne deg i alt? Ja. Alt. Og så må du holde kjeft. Den skadeskutte forfatteren som roper i offentligheten, skaper seg selv automatisk om til riksklovn.
For mitt eget vedkomne har jeg merket meg at det er litt forskjell fra bok til bok, når det gjelder følsomhet for kritikk. Når jeg gir ut en bok som ”En lang natt på jorden”, er jeg veldig klar over at mottakelsen vil bli blandet. Å lansere en antihelt som Claes Otto Gedde, i sidelange setninger, hele boken uten replikker, er å legge seg ut med deler av kritikerkorpset. Og siden ingen ting kunne passe den gamle Gedden bedre, fikk jeg meg en god latter over de meldingene som var aller sintest. Mens da ”Opp Ordidongo” kom, og jeg i begynnelsen fikk noen slappe ørefiker, var jeg helt uforberedt, og fikk fullstendig nedtur. Som regel får man både oppmuntring og kjeft i en passende blanding.
Og så er det jo heldigvis slik at man allerede er langt inne i neste bok, og får ha den i velsignet ensomhet i lang, lang tid fremover. På trygg avstand fra både redaktører og kritikere.
Med dette avslutter jeg altså den delen av ”Nytt fra kontoret” som omhandler ”Natten drømmer om dagen” – men bloggen går videre. Jeg har hatt en flott skrivesommer, og har eksperimentert med både det ene og det andre. Jeg synes det er interessant at jeg er mer leken og eksperimentell nå som halvgammel gubbe, enn jeg var da jeg var ung. Mer om dette neste gang.
Åja, ikke glemme: Det finnes dårlige kritikker som har sine gode sider, og gode som har sine dårlige. Det er bra å bli refset av en som ser at du har evner til noe bedre. Og ikke særlig stas å bli rost av en som ikke har skjønt hva du holder på med.
Og helt til sist: Treffer du på en forfatter som stiller seg likegyldig til kritikken, så vit at du har med en finfin løgner å gjøre. Sann Mester Solstads ord: Vi glemmer aldri en dårlig kritikk. Aldri.
Nytt fra kontoret (13)
Estimert lesetid 3min
Relaterte artikler
- Innsidetips julespesial
Boktips-redaksjonens personlige gavefavoritter
Sent ute med julegavene? Her får du én bortgjemt perle, én favoritt...
- UKAS PERLE
Ingvar Ambjørnsens «Dronningen sover»: – 84 sider som rommer et helt liv
På kun 84 sider makter Ingvar Ambjørnsen å tegne opp et rørende por...
- Sommer = pocket
Her er sommerens beste pocketbøker 2021
Sommer = pocket! Vi har samlet de beste nye pocketbøkene for sommer...
Relaterte podcaster
- Hør alle episodene
Norges viktigste forfattere intervjues av Hallgeir Opedal i suksess-podcasten BokPod
Den populære podcasten BokPod ble lansert tilbake i 2015 og består ...
- Boktips-podcast
Mestermøte mellom Ingvar Ambjørnsen og Lars Saabye Christensen
Erotiske forestillinger om Gro, Elling på Facebook og et møte mello...
- SLIK BEGYNTE ELLING Å BLOGGE
Ingvar Ambjørnsen om alkohol, hasj og Ellings gjenoppstandelse
Ingvar Ambjørnsen forteller om hvordan Elling begynte med blogginge...
Relaterte Cappelen Damm TV-episoder
- VINNER AV BRAGES HEDERSPRIS 2024
Lars Saabye Christenen: – Jeg har skrivesperre mellom 12 og halv tre på onsdager
Vinner av Brages hederspris 2024, Lars Saabye Christensen, fortelle...
- Skipsredersagaen «Makten og æren»
Henrik H. Langeland: – Wilhelmsen-familien har vært en viktig inspirasjonskilde
Med skipsredersagaen "Makten og æren" gir Langeland oss igjen den u...
- Boktips LIVE
Agnes Lidbeck: – Kjærligheten er en ekstremt farlig kraft
– Kjærligheten får dem ikke alltid til å være gode. De blir selvisk...