«Å skrive en roman er litt som å lage seg sin egen primitive insektkoloni. Du kan ikke vite hvem som tar livet av hvem, eller hvem som tar over hele samfunnet».
Andreas Veie-Rosvoll debuterte med romanen Tonefall i 2021. Nå er forfatteren aktuell med romanen Store små eventyr – en kjærlighetserklæring til mysteriet, til filmen og familien.
Ved siden av forfatterskapet jobber Veie-Rosvoll som podcast-produsent og står blant annet bak Svartelista og den nyoppstartede podcasten Boka er bedre.
Hovedkarakteren: – En sta og stolt idealist
I Store små eventyr møter vi journalisten Charlotte. Hun er datter av filmskaperen Sigmund Thorngård. Med tolv filmer på samvittigheten var han hyllet og elsket som et geni.
Etter ti år borte fra familien vender Charlotte hjem til farens begravelse. Her blir hun konfrontert med minnene om faren, men også resten av familien som hun reiste fra: den stolte moren, nå tynget av sorg, og den pertentlige storesøsteren Sol. Den innesluttede lillebroren Kim har benket seg foran PC-en i kjelleren og er i ferd med å gå i sin fars ytre høyre-fotspor.
– Charlotte er en sta og stolt idealist som fikk nok av å prøve å blidgjøre folk rundt seg. I stedet for å prøve å fikse opp i disse forholdene, rømte hun, sier Veie-Rosvoll.
Fortellingen viser hva som skjer med henne når hun må forholde seg til menneskene hun ga opp for ti år siden.
Bestill Store små eventyr hjem i postkassa her.
Kjøp Store små eventyr som e-bok her.
Snubler inn i et uoppdaget mysterium
Fortiden begynner raskt å hjemsøke Charlotte. Hun oppdager at faren kan ha hatt noe å gjøre med en uløst forsvinningssak fra 2009, hvor en 15 år gammel kamerat av Charlotte forsvant sporløst.
Charlotte finner farens gamle harddisker med private filmopptak, og alt snus på hodet. Holder Charlotte på å bli sprø, eller har hun nettopp snublet over ny informasjon i saken?
– Faren og henne er likere enn de tror, men det ville ingen av dem helt vedkjenne seg. To stolte drømmere som begge har en tendens til å forsvinne når presset blir for tøft. De burde hatt mer å snakke om. Der ligger mye av tragedien i bokas utgangspunkt.
Bokidé kom fra podcast-grubling
– Kort fortalt: Hvordan startet ditt forfatterskap?
– Jeg begynte å skrive fordi jeg leste ekstremt mye som barn. Jeg har alltid misunt forfattere. Det virket som de hadde det så gøy med å finne opp helt nye folk og steder. Og det viser seg å stemme ganske greit, så det er derfor jeg har fortsatt med det!
– Hvordan oppstod ideen til boka?
– Jeg jobbet i mange år med å lage en podcast som heter Svartelista, hvor vi lagde dokumentarer om sanne og mørke historier fra virkeligheten. Ideen til Store små eventyr stammer fra å bruke for mye tid på å gruble over en del fæle uløste saker.
Jeg tror vi mennesker trenger mysteriet. Det er deilig å ikke ha kontroll på alt.
Andreas Veie-Rosvoll
– «Hva skjer når man aldri kan få det svaret man trenger?» Det var spørsmålet som sparket boka litt i gang. Derfra kom karakterene litt etter hvert. Da de var på plass, begynte de å diktere hvor fortellingen var på vei.
– Vil du si noe om tittelen Store små eventyr?
– Tittelen kommer fra en beskrivelse som blir brukt om en av karakterene i boka, Sigmund Thorngård. Han er filmregissør, og jeg syns at «store små eventyr» er en god beskrivelse av hva filmer egentlig er, sier Veie-Rosvoll.
Se programmet for Boktips LIVE høsten 2023 her.
En hyllest til mysteriet
– Boka beskrives som en kjærlighetserklæring til mysteriet. Ordet ‘mysterium’ har jo en slags magnetisk kraft – hva er det egentlig med mennesker og mysterier? Hvorfor trekkes vi slik mot dem?
– Jeg tror vi mennesker trenger mysteriene. Det er deilig å ikke ha kontroll på alt, det er befriende å ikke få alle svarene servert på sølvfat. Det er litt deilig å gruble og undre i en tid der vi i utgangspunktet har ekstremt enkel tilgang til all informasjon.
Å skrive roman er litt som å lage seg sin egen primitive insektkoloni.
Andreas Veie-Rosvoll
– Samtidig kan noen mysterier være ganske vanskelige å leve med, som flere i boka opplever. Mangelen på svar kan ødelegge oss, men undringen kan holde oss litt i live, sier Veie-Rosvoll.
– Hva ønsket du å se nærmere på i denne boka?
– I tillegg til å utforske hvorfor vi mennesker trenger mysteriet, syns jeg det er spennende å plassere en samling med sterke personligheter i samme rom og se hva de finner på. Å skrive en roman er litt som å lage seg sin egen primitive insektkoloni. Du kan ikke vite hvem som tar livet av hvem, eller hvem som tar over hele samfunnet, sier Veie-Rosvoll.
– Det vanskeligste er å innse at redaktøren har rett
– Har du noen «triks» når du skriver – faste teknikker du sverger til?
– Jeg skriver godt med en viss «plan» i bakhodet. Men jeg kan ikke vite alt som skal skje, det må være en viss overraskelse for meg også der. For meg er det beste trikset å ha et ukentlig eller månedlig (eller daglig) mål. 10 000 ord på en måned? 1000 ord på en uke? sier forfatteren, og fortsetter:
– … så lenge du kjenner på fremgang, er det godt nok! Og, hvis jeg er usikker på en karakter – hvem de er eller hva de vil – kan det hjelpe å skrive et brev, forfattet av den karakteren, adressert til en annen, sier Veie-Rosvoll.
– Hva er det vanskeligste (evt. beste) med å skrive roman?
– Det vanskeligste er å innse at redaktøren din har rett når hen sier at den karakteren du skikkelig gjerne ville gi masse plass, godt kan kuttes helt ut av boka. Det beste er friheten til å skape et univers du etter hvert skal slippe løs i verden.
– Hvilke forfatterskap har betydd ekstra mye for deg?
– Forfattere som, på ulike stadier i livet, lærte meg hva en roman kan være. For eksempel Haruki Murakami, Johan Harstad, Thomas Pynchon, Donna Tartt, Fjodor Dostojevskij, Don DeLillo, Zadie Smith, Toni Morrison, Will Self, Vladimir Nabokov, og så mange flere som skriver eller skrev med en energi og frihet som har smittet sterkt over på meg, sier Veie-Rosvoll.
Starter litteratur-podcast
Det er fem sesonger siden podcasten Svartelista så dagens lys. Nå har Andreas Veie-Rosvoll startet enda en podcast, Boka er bedre, hvor litteraturen står i fokus. Allerede har mange kjente navn gjestet podcasten, og flere er på vei.
– Hvorfor startet du podcasten Boka er bedre, og kan du fortelle litt om konsept og innhold?
– Jeg vil inspirere alle som har lest mye før, de som leser litt, men vil lese mer, eller de som vil (gjen)oppdage lesingen. Og da trenger jeg hjelp, fra eminente gjester som Einar Duenger Bøhn, Knut Nærum, Marie Aubert, Sigrid Bonde Tusvik og flere, forteller Veie-Rosvoll.
Hver episode tar for seg én bok som ukas gjest velger selv. Så knyttes den opp til noe som gjør den aktuell i dag.
– Vi snakker om flukt, sex, teknologi, jobb, kjærlighet og hat og så mye mer, med en entusiasme som skal smitte lytterne til å forstå at litteraturen alltid vil fortjene en sentral plass i samfunnet vårt.
Jeg lærte nylig at Dua Lipa har en ganske bra bokklubb, så hvis hun kan stille opp, får podcasten en fin boost.
Andreas Veie-Rosvoll
– Hvem er din fremtidige drømmegjest?
– Drømmegjester? Det er så mange. Noen av dem har jeg hatt med allerede. Jeg vil så gjerne prate med Kjartan Kristiansen fra DumDum Boys. Han er en helt for meg, og jeg vet han elsker å lese. Eller tidligere nevnte Johan Harstad. Eller Damon Albarn. Jeg lærte nylig at Dua Lipa har en ganske bra bokklubb, så hvis hun kan stille opp får podcasten en fin boost, sier Veie-Rosvoll.
– Og hvilken bok ville du selv valgt å ta med?
– Hvis jeg selv var gjest, ville jeg kanskje valgt House of Leaves av Mark Z Danielewski, som er en bok jeg kan snakke helt i filler. Eller noe av Thomas Pynchon, men der kommer det kanskje noe senere i år …
Bestill Store små eventyr hjem i postkassa her.
Kjøp Store små eventyr som e-bok her.