«Det eneste navnet som ikke stammer fra et Ibsen-stykke er hovedpersonens fornavn. Lyder var navnet foreldrene mine egentlig planla at jeg skulle hete», sier Cornelius C. Steinkjer.
Denne våren har han debutert med romanen Sorl til en rekke gode anmeldelser. «… interessant, leken og mangslungen …», skrev f.eks. Aftenposten, Adresseavisen trillet en femmer på terningen og mente Sorl var «en overbevisende debutroman» og Dagbladet kalte boka «berikende lesing».
Ibsens bastarder
Navnevalgene i Sorl er et snedig grep fordi leseren kan få assosiasjoner til Ibsens karakterer og farene og tragediene de møter. Når man hører Lyders etternavn Alving, kan det minne om Fru Alvings sønn i Gjengangere, som levde bohemlivet i Paris, før han kom syfilisbefengt hjem til moren og sa «Mor, gi meg solen», før han døde.
Lyder Alving har ikke syfilis, men han lider av en psykisk tilstand som gjør at han allerede i romanens åpning må gjennomgå noen heftige elektrosjokk-behandlinger. Samtidig innleder han et forhold til Rebecca, en annen psykiatrisk pasient.
Gode kritikker
Anmelderne om «Sorl»
«Osvald Alving gjenoppstår som den ustabile Oslo-hipsteren Lyder Alving i Cornelius Steinkjers freidige debut. […] «Sorl» kan leses som en moderne fortolkning av et av Ibsens hovedtemaer: friheten i enkeltmenneskets liv, truet av samfunnets ytrestyrte og ofte dobbeltmoralske idealer. […] Steinkjers debut er interessant, leken og mangslungen …»
Mari Grydeland, Aftenposten
«Vårens mest treffende tittel. «Sorl» er et slående bilde på hovedpersonens mentale tilstand. […] Han har fast grep om både språk og komposisjon, og «Sorl» munner ut i en velskrevet, ofte morsom, alltid bedrøvelig fortelling om en bipolar karakter med store drømmer. […] Cornelius Steinkjer har skrevet en overbevisende debutroman.»
Fartein Horgar, Adresseavisen, terningkast 5
«Berikende lesing»
Joakim Tjøstheim, Dagbladet
Sorl kan bestilles hjem her.
Kjøp Sorl som e-bok her.
Kjøp Sorl som nedlastbar lydbok her.
Bortskjemt vestkantgutt
Det er først da Lyder kommer ut fra sykehuset, at vi oppdager at han kommer fra en privilegert bakgrunn. Han har en jobb som kulturskribent, men gjør det mer for å posisjonere seg enn fordi han trenger pengene. «Jo flere som la merke til meg, desto mer virkelig ble jeg», sier Lyder ærlig og usentimentalt.
Med ekkoet av Ibsen i bakgrunnen forsterkes følelsen av gammel kulturell overklasse og penger. Lyder beskriver seg selv som «en bortskjemt vestkantgutt fra en god familie». Han kjøper en leilighet og lar Rebecca flytte inn, men har ingen interesse av å fortsette forholdet, og flytter derfor selv ut av leiligheten. Hele Lyders tilværelse virker flytende på en måte som både er svært privilegert og belastende.
– Det sies at alle bøker handler om penger og klasse, enten man ønsker det eller ikke. Har du hatt et bevisst ønske om å skrive om det?
– Jeg håper ikke det er sant, men at Sorl bekrefter den myten skal jeg ikke nekte for.
Lyders lidelse
– Disse menneskene har på et vis blitt født for å gli rett inn i det mest bekvemme laget av befolkningen. Hvor kommer all angsten og lidelsen deres fra?
– Å ha en stabil økonomi forebygger nok mye stress, og det er bekymringer som utgår. Likevel er det mer i et liv enn å betale regninger. Lyder kan sikkert leses som en livsnyter som allerede i ung alder har spist seg mett på livet. Han kommer fra et trygt hjem med kunst på veggene og bøker i hyllene. Lyder vil aldri kunne bli klassifisert som en Working Class Hero, for alt har ligget til rette for ham fra dag én. Det er mange bekymringer man kan kjøpe seg fri fra, men lidelsen forblir universell. Lyders lidelse er vel så ektefølt og reell som enhver annens, enda den er av en mer eksistensiell natur, og enklere kan avfeies som selvmedlidenhet, påpeker Steinkjer.
Om forfatteren
Cornelius C. Steinkjer
Navn og alder: Cornelius Condrup Steinkjer, født i 1998
Hvor kommer du fra? Født og oppvokst på Marienlyst i Oslo.
Når skjønte du at du hadde lyst til å bli forfatter? Første høsten på videregående, etter jeg ble utfordret av en venn til å skrive bok.
Hva opptar deg ved siden av skrivingen? Teater, musikk og film, og selvfølgelig familie og venner.
Hva inspirerer deg? Sangtekster. Rammeverket kommer av seg selv, men detaljene stammer som oftest fra musikk.
Hvor og når skriver du? Jeg skriver på Peloton. Som journalist skriver jeg når det er forventet av meg, det skjønnlitterære er mer sporadisk. Teksten må være nøye planlagt før den utformes. Når tiden er inne, skriver jeg rundt 5000 ord daglig til jeg har et ferdig utkast.
Hvilken bok var din favoritt i barndommen? Mamma leste Oscar Wildes Bildet av Dorian Gray for meg, det er et av mine sterkeste barndomsminner. Jeppe Jansens giraff av Odd Eidem var en av de viktigste barnebøkene.
Leser nå: Paradise Lost av John Milton og The Beatles låt for låt av Bård Ose.
Hører på: Alt fra Iron Maiden til Sigrid. Listen er for lang til å ramse opp i sin helhet, men det er David Bowie som troner øverst.
Hva er din guilty pleasure på lesefronten? Ketil Bjørnstads trilogi om Aksel Vinding var en stor leseopplevelse for meg, men det har jeg fått mye tyn for.
Kan du gi oss tre boktips? Ingen Hellig av Roskva Koritzinsky, William Blakes Ekteskapet mellom himmel og helvete gjendiktet av Henning Hagerup og Bygmester Solness av Henrik Ibsen.
Fortrengning av voldtekt
I Sorl kompliseres Lyders psyke av en voldtekt, som skal ha skjedd før romanens begynnelse, mellom ham og to eldre menn. Lyder har et ambivalent forhold til voldtekten og tviler selv på om den var reell. Hans usikkerhet blir på et vis overført til leseren, selv om fortrenging, fornektelse og tvil også er vanlige psykiske symptomer i forbindelse med en voldtekt.
– Etter at manuset var ferdig skrevet, ble jeg usikker på om det var riktig av meg å la tvilen stå så utilslørt. Litterært sett mener jeg at boken tjener på det, men så er jeg også bevisst på at det kan misforstås i retning av et forsvar. Sorl fortelles fra en subjektiv synsvinkel, og det ville vært uærlig å skrive Lyders holdning til hendelsen på en annen måte, men hans refleksjoner er ikke en mal for hva leseren skal mene, presiserer forfatteren.
– Det er ikke så vanlig at voldtekt av menn er et tema i samtidslitteratur. Kunsten er jo ofte opptatt av å bryte tabuer, men den har kanskje vært litt lite opptatt av voldtekt av menn?
– Jeg tenkte ikke på temaet som et tabu mens jeg skrev, og reflekterte vel heller ikke så mye over hvilken forskjell det utgjør at det er en mann som har opplevd dette, og ikke en kvinne. Jeg vil tro det er et krevende tema å skrive utdypende om, uavhengig kjønn. Det er sikkert mange grunner til at det skrives sjeldnere om menn i en slik kontekst, men hvis det er slik at det oppleves som et tabu, synes jeg det er synd. Jeg tror ikke Lyders opplevelse er helt uvanlig.
Fra seig start til god glid
– Mye av boken din handler om at hovedpersonen forsøker å skrive en roman, men mislykkes. Å skrive en debutroman er lett for noen, men vanskelig for de fleste. Hvordan har det vært å skrive Sorl?
– Å skrive en bok tar ikke nødvendigvis så lang tid. For meg er det planleggingsfasen som er tidkrevende. Sorl var seig og tidkrevende å planlegge, men desto kjappere gikk det å skrive da jeg først satte i gang.
– Var det ikke tungt å skrive om en mislykket forfatter mens du selv har jobbet mot å bli en vellykket en?
– Det motsatte ville vært langt verre, ville det ikke?
Boka Sorl kan du bestille hjem her.