Hari Kunzrus femte, kritikerhyllede roman Hvite tårer er mange ting på en gang: en thriller, en hvit hipster-satire, en hyllest til musikkhistoriens glemte genier, en utforsking av kulturell appropriasjon.
Der Spiegel kaller den en «brilliant samtidsdiagnose», mens Evening Standard skriver:
«Skrekk, høyt tempo og knivskarp spenning. Hvite tårer tar temperaturen på nasjonen ved å knytte sammen barbariet før raseskillepolitikken ble opphevet med situasjonen i dag, hvor hukommelsestap preger det såkalte post racial America.»
Akkurat nå får du Hvite tårer til kun 99,- her.
KURATERT LITTERÆRT PÅFYLL
Ukas perle
I spalten Ukas perle trekker vi hver uke frem en litterær klassiker vi mener fortjener litt ekstra oppmerksomhet.
Bøkene har vidt forskjellig tematikk, men har det til felles at de er av høy kvalitet, samtidig som de er forholdsvis korte og lettleste. Litterært påfyll, kuratert for deg som ikke alltid har tid til å holde deg oppdatert på det nyeste i bokjungelen.
Ukas perle får du til nedsatt pris på cappelendamm.no.
Nysgjerrig på mer? Her er et lite utvalg av tidligere perler:
- Roy Jacobsens tekst om moren ble en umiddelbar snakkis
- 18 år gammel skrev hun «Bonjour tristesse». Det gjorde Francois Sagan verdensberømt over natta
- Forfatteren døde som 29-åring, men boka hennes ble avgjørende for Patti Smiths liv
- Hun vokste opp i sirkusfamilie og lærte å lese da hun var 17. Så tok debuten hennes verden med storm
Nostalgitripp
Hvite tårer følger to 25-åringer i et hipstrifisert New York på 2010-tallet. Seth er den keitet og sjenerte, Carter er den kule med infløkte tatoveringer og “arvede midler han ikke nølte med å bruke på å fremme den gode sak: maksimal moro”. Sammen driver de et lydstudio som spesialiserer seg på en ettertraktet, analog sound. De kaller seg audiospesialister, analogkunstnere. Folk elsker dem.
Carter hører kun på svart musikk (“den var mer intens og ekte enn noe som ble laget av hvite”), mens Seth er besatt av å ta opp lyden av byen rundt seg. En dag tar han tilfeldigvis opp en ukjent, bluessyngende mann i parken.
Fascinert av klippet, legger Carter det ut på nettet i egenkonstruert miks som lyder av svunne tider. Han gir klippet den oppfunnede tittelen “Charlie Shaw Graveyard Blues”.
Hallusinatorisk om hvit makt
Til Seth og Carters overraskelse blir lydklippet en sensasjon blant platesamlere, tatt for å være et tapt mesterverk. Når de blir kontaktet av en som påstår å ha møtt Charlie Shaw i 1959, dras de inn i et thrilleraktig plott der nåtiden går i oppløsning og fortiden trer frem. En historie om grådighet, misunnelse, hevn og utnyttelse åpenbarer seg.
«I en tekst der ulike tidsplan på hallusinatorisk vis stadig blander seg i hverandre, blir hvit makt, vold og undertrykkelse ubehagelig tett knyttet sammen. Gamle penger og kulturell kapital er med andre ord stenket i blod i denne romanen,” skriver Aftenposten i sin anmeldelse av den norske oversettelsen.
Hvite tårer fikk terningkast 6 av Stavanger Aftenblad, som kaller den “en røff tekst med klang av thriller og grøsser, full av kriminalistisk spenning, magiske elementer og politisk-sosiale svingslag.»
Brennende aktuell
Hari Kunzru var med på litteraturmagasinet Grantas liste over de 20 beste, unge, britiske forfatterne i 2003. Han er oversatt til tjue språk, inkludert en fullstendig bibliografi på norsk.
Han hylles for sitt talent for å gi kjent stoff en ny omdreining av Aftenposten, som beskriver Hvite tårer som en “skarp og spesiell samtidsanalyse” og en «brennende aktuell hevnfantasi».
NPR mener boka er både vågal og viktig, utfordrende og skremmende: «Den vil sjokkere deg, forferde deg, uroe deg, og det er akkurat det som er meningen. Det er en bok som ikke slipper noen eller løs fra kroken.»
Boka er oversatt til norsk av Stian Omland.