Med sin debutroman Ida tar ansvar (2019) gjorde Kjersti Halvorsen nærmest umiddelbar suksess som forfatter.
Boka ble nominert til Tarjei Vesaas’ debutantpris, og kan nå strømmes som svært kritikerrost tv-serie på ViaPlay, regissert av Rikke Gregersen og med mye omtalte Elli Rhiannon Müller Osborne i hovedrollen.
Sjelden suksess
Slik suksess er ikke hverdagskost for en debutant. Både i Ida tar ansvar og i nye Det er jeg som kan hjelpe deg viser Kjersti Halvorsen sin unike evne til å gripe fatt i alvorlig og aktuell tematikk og krydre den med en rekke uhyggelige – og tidvis morsomme og bisarre – ingredienser.
Det er tydelig at anmelderne vet å sette pris på dette. VG er allerede ute og gir Det er jeg som kan hjelpe deg en knallsterk 5’er.
Møt Kjersti Halvorsen på sesongåpningen av Boktips LIVE! Meld deg på her
Om boka
Det er jeg som kan hjelpe deg
Om handlingen:
Det er jeg som kan hjelpe deg er både uhyggelig og underholdende i sin psykologiske utforskning av makt, hevn og forsoning.
Her møter vi Edvin, som jobber som psykolog på rusavdelingen Kvervelslottet. En dag ankommer André som pasient. André har tyrenakke og tatoveringer, og Edvin gjenkjenner ham straks fra barndommen. Mobberen.
I Andrés nærvær blir Edvin en forsvarsløs 12-åring igjen. Har André blinket seg ut samme offer nå som da? Eller er det bare noe Edvin forestiller seg?
VG om boka:
«Wow, som Kjersti Halvorsen kan dikte og skrive. […] det er en imponerende andrebok. Velskrevet og underholdende.»
«Paranoiaen er til å ta og føle på. Til tider virker boken som en psykologisk thriller, det ligger en uhyggelig stemning og dirrer mellom linjene. […] Samtidig er språket lett og ledig, historien velskrevet og alt flyter. Det er dessuten masse mørk humor i boken».
«Mye bra har blitt meldt, ment og skrevet om «Ida tar ansvar», både boken og TV-serien.
Min mening er at «Det er jeg som kan hjelpe deg» er enda bedre.»
Det er jeg som kan hjelpe deg kan bestilles hjem her
Kjøp Det er jeg som kan hjelpe deg som e-bok her
Roller snudd på hodet
I romanen møter vi psykologen Edvin, som jobber på det forfalne Kvervel-slottet, en rusavdeling på det fiktive stedet Dølgvold. Han og kona Therese har nettopp kjøpt seg hus. De skal bli foreldre for første gang, og alt er tilsynelatende på stell.
Det vil si: Inntil ruspasienten André en dag legges inn på Slottet. Det skal vise seg at han og Edvin har en hel del uoppgjort fra barndommen.
– Når Edvin ser André igjen, blir han overrumplet av sin egen reaksjon: han blir både sint og redd, forteller Kjersti Halvorsen, som også selv er psykolog av yrke.
Edvin sniker seg rundt i Slottets trange korridorer for å unngå André. Han roter i tingene hans og spionerer på ham for å forsikre seg om at mobberen fra barndommen ikke lenger kan gjøre ham noe.
– De sterke følelsene gir Edvin tunnelsyn, han tenker ikke klart. Han vil, men klarer ikke å løsrive seg fra relasjonen de har hatt. Dessuten skammer han seg over disse følelsene – en psykolog burde vite bedre, sier Halvorsen.
Bruker egen psykologikunnskap
Kjersti Halvorsen forteller at hennes bakgrunn som psykolog er et av flere steder hun henter inspirasjon fra når hun skal i gang med en ny bok.
– En ting som opptar meg, er spørsmålet om hvorfor vi mennesker ikke alltid klarer å gjøre det rette, selv når vi vet hva som er riktig, sier hun og understreker at det å være psykolog og å skrive en roman har til felles at det dyrker et oppmerksomt blikk på mennesket.
– Passivt bruker jeg den psykologiske kunnskapen og det jeg vet (eller tror) om mennesker i skrivingen. Men jeg syns også det er spennende å bruke psykologisk teori aktivt. I denne romanen har jeg prøvd å bruke kunnskap om traumer, følelser, relasjonsscenarioer og overføring/motoverføring for å forstå og gi mening til det Edvin strever med.
Makt vs. maktesløshet
I relasjonen mellom Edvin og André har Halvorsen i Det er jeg som kan hjelpe deg særlig ønsket å utforske maktforhold, og den subjektive følelsen av makt eller maktesløshet. Styrkeforholdet som har vært mellom Edvin og André da de var barn, er i voksen alder snudd på hodet.
André var en mobber, men er nå rusavhengig med dårlig helse og et kaotisk liv. Edvin har opplevd mye vondt, men «har alt» og mestrer livet bra. Eller gjør han egentlig det?
– Selv om Edvin egentlig vet at han har «the upper hand», kjenner han det ikke på kroppen, forteller forfatteren. – Tvert imot. Og skammen gjør at han ikke klarer å forholde seg til det som skjer. Men som kjent er unnvikelse en strategi som sjelden fungerer i lengden.
Bedre blir det ikke når Signe, en yngre, mindre erfaren psykologkollega, blir Andrés behandler. At de to har en fortrolig relasjon uroer Edvin, fordi han ikke har kontroll på hva André forteller henne.
– På den ene siden vil han ha Signes anerkjennelse og være en hun ser opp til. Samtidig er han redd for å bli avslørt av henne. Men det å bli sett og tålt som man er, kan være veldig sterkt. Relasjonen til Signe forsterker og speiler seg dessuten i en stor sorg som Edvin bærer på, sier Kjersti Halvorsen.
Potensielle skrekk-scenarier
I stedet for å stå støtt i sin nåværende rolle som psykolog, blir Edvin revet tilbake i tid. Til minner om moren som jobbet som tannlege og de pinefulle ungdomsårene der alt skar seg. Edvin mister gradvis kontrollen over situasjonen, og blir stående i vanskelige dilemmaer som psykolog og menneske. Halvorsen forteller at hun daglig må forholde seg til etikk og dilemmaer i arbeidshverdagen som psykolog.
– En skjønnlitterær tekst kan brukes til å utforske potensielle skrekk-scenarier uten å måtte gjennomleve dem. Edvin reagerer forståelig, men katastrofalt på dilemmaet han havner i. Det er langt mer spennende å skrive om, enn hvis han hadde tatt situasjonen på strak arm, avslutter hun.