Han har i romanform satt sin hjemby Drammen i sentrum for verdenshistoriske begivenheter. Først kunstneren Mark Rothkos liv i Døden i arbeid (2020), deretter Anne Frank og hennes families skjebne i Anne F. (2021). Med Den lille mannen fra Argentina fullfører Kristian Klausen nå sin løst sammenbundne trilogi hvor personer som har satt dype spor i historien bringes til liv i «elvebyen» i årene rundt andre verdenskrig.
I sisteboka ankommer en av tidenes verste krigsforbrytere, Adolf Eichmann, Drammen, og romanen har allerede fått flere gode anmeldelser. «En frittstående, feiende flott og selvstendig roman enhver vil ha glede av», skriver Stavanger Aftenblad, og triller terningkast 5. Vårt Land mener at «Kristian Klausen skriver godt og vakkert.»
Les mer om de tre bøkene i trilogien lenger ned i saken.
Følelsen av å være fortapt
– Dette er personer som har gått sterkt innpå meg, sier Klausen om hvorfor han valgte å gjendikte historien til akkurat de tre nevnte personene.
– Mark Rothkos abstrakte malerier var gåter jeg ville dikte meg inn i. Anne Franks dagbok har fascinert meg siden tenårene. I tilfellet Eichmann, var det gjentatte lesninger av Hannah Arendts Eichmann i Jerusalem, som førte til et åpningsbilde jeg ikke ble kvitt: en solbrent langveisfarende person med reisekofferter, stående utenfor jernbanestasjonen på Strømsø torg.
Klausen forteller at sammenhengen mellom de tre er tragedie og død.
– Rothko begikk selvmord, Anne Frank ble drept under holocaust. Eichmanns navn er synonymt med folkemord. På et dypere plan tror jeg alle tre speiler en livsfølelse mange går rundt med: Følelsen av å være fortapt.
Skriver inn sin egen psyke og fantasi
Hva er så hovedforskjellen mellom det å skrive i romanform om mennesker som faktisk har levd og det å skrive om fiktive personer?
– Forskjellen ville utvilsomt vært stor dersom jeg skildret Rothko, Frank og Eichmann utelukkende som historiske personer, basert på kilder, påpeker forfatteren.
– Men det jeg gjør, er å skrive min egen psyke og fantasi inn i dem. Otto Frank, for eksempel, i Anne F., har en helt annen bakgrunn i virkeligheten enn i min roman. En helt annen sjel. Det samme med Mark Rothko; hans mest skjellsettende opplevelser i romanen er diktet ut fra mitt eget erfaringsmateriale. Rothko selv uttalte en gang at han ønsket at publikum skulle hengi seg helt til maleriene hans, og finne sine egne liv i dem. Det er vel det jeg prøvde på.
Hjembyens plass i skrivingen
Det at alle romanene er lagt til Drammen henger naturlig sammen med det å skrive inn egen fantasi i de allerede eksisterende fortellingene.
– Jeg er født og oppvokst og bor fortsatt i Drammen, og kjente tidlig at hjembyen og mitt litterære stoff var tett sammenvevd; uadskillelige. Under skrivingen av en roman gjenfinner jeg sanseopplevelser og minner fra barndommen og unge år i Drammen. Disse blir impresjoner, som lader en atmosfære her og der, mens den ytre handlingen skrider fram, forklarer Klausen.
Selve opplevelsen av en menneskelig situasjon
Med sine tre romaner har ikke forfatteren noe sterkt ønske om å formidle et bestemt budskap til leserne. Snarere er det viktigere for ham å klare å skape en opplevelse av å være i noen bestemte menneskelige situasjoner.
– I de tre siste bøkene mine har jeg funnet en (for meg) ny måte å lage eksperimentelle selv. Ikke med det for øyet å formidle et budskap, selv om det godt kan hende det ligger noen budskaper og synspunkter i mine romaner. Men det viktigste for meg er å skrive meg inn i en menneskelig situasjon; en essens. Hva opplever jeg – helt subjektivt – når jeg skriver meg inn i Anne Frank eller Adolf Eichmann? Hvilke indre bilder får jeg opp? Hvis jeg opplever noe, håper jeg leseren i neste omgang også vil kjenne det, sier Klausen.
Kristian Klausens Drammens-trilogi
Den lille mannen fra Argentina (2022)
I Den lille mannen fra Argentina ankommer en av historiens verste krigsforbrytere Drammen. Vi er i mai 1960, og den fremmede mannen har unnsluppet sine forfølgere. Han begynner et nytt liv, leier en leilighet i en blokk i Konnerudgata, får jobb som nattevakt ved en papirfabrikk, vanker på en lokal kafé og lærer seg det norske språket.
Han innleder også et forhold til romanens andre hovedperson, Martha Dreyer, en forfatter som bor to etasjer over ham i blokka. Gjennom dette forholdet begynner hans sedvanlige forsvarsmekanismer å svikte. Han begynner å erkjenne skyldbevissthet og samvittighet. Men selv om han plages av sine handlinger, har han likevel problemer med å vedstå seg rekkevidden av dem.
Kjøp Den lille mannen fra Argentina som e-bok
Anne F. (2021)
Anne Frank døde i konsentrasjonsleiren Bergen-Belsen våren 1945. Da hadde hun og familien holdt seg i skjul i øverste etasje av et forretningslokale i Amsterdam i over to år, inntil de ble oppdaget og deportert. Etter krigen ble hennes etterlatte dagbøker utgitt.
Romanen Anne F. opphever grensen mellom historisk materiale og fri diktning, og skildrer Anne og spesielt hennes far, Otto, i Drammen. Hva skjer når man på denne måten flytter noen kjente biografiske skikkelser over til et nytt sted, gir dem nye omgivelser, andre bakgrunner og en alternativ slutt?
Kristian Klausen: Døden i arbeid (2020)
Som de to ovennevnte bøkene er Døden i arbeid også en kontrafaktisk roman som opphever grensene mellom biografi og fri diktning.
Bildekunstneren Mark Rothko begikk selvmord i New York i 1970. Han etterlot seg ingen forklaring, bare et livsverk av gåtefulle non-figurative malerier. Denne romanen er formet som Rothkos fiktive avskjedsbrev, men fra en helt annen virkelighet: Han bor i Drammen. I samme by bor også minimalisten Agnes Martin. Vi følger hennes arbeid som lærer, hennes forsøk på å forsone seg med psykisk sykdom (schizofreni), og får et innblikk i hva som påvirker hennes kunstneriske utvikling.
PS! Morgenbladets bokpodkast med Bernhard Ellefsen og Ane Farsethås viet en hel episode til Kristian Klausen og hans Drammensbøker. Hør episoden her: