Få vil bestride at Lars Saabye Christensen er en av Nordens fremste forfattere. Han har mottatt stort sett alt av litterære priser – heriblant Brageprisen, Bokhandlerprisen og Nordisk råds litteraturpris, i tillegg til bl.a. Amandaprisen, og utgivelser som Beatles, Halvbroren og Byens spor er nærmest blitt allemannseie.
Denne høsten har er han ute med et mangefasettert – men samtidig umiskjennelig saabyesk – boklig trekløver: diktsamlingen Arnardos dør, antologien Hjemmekontoret, som han har vært redaktør for, og Pikkoloens bagasje, som er tre fortellinger, eller kortromaner, mellom to permer. Sistnevnte var tema da forfatteren denne høsten gjestet Boktips LIVE.
Se hele Boktips LIVE-intervjuet med Lars Saabye Christensen i videoen over.
Tre i én
Så er det slik at vi kan si at man får tre romaner i én med Pikkoloens bagasje?
Ikke helt, påpeker Saabye i intervjet. Det er heller tre fortellinger, noe som ligger i grenselandet mellom romanen og novellen.
– De er skrevet mellom romanene mine, når det har vært et format som har passet meg perfekt, forteller han.
– De kunne vært bygget ut til romaner, men interessen min lå i å «få dem ned», så ble de akkurat så lange som de ble.
I Pikkoloens bagasje blir vi med inn i tre forskjellige univers, som samtidig henger sammen gjennom forfatterens umiskjennelige stil og tematikk. Her møter vi kjente og kjære temaer og figurer fra det saabyeske repertoar. Boka er en gave til alle som en gang har latt seg begeistre av Lars Saabye Christensens verden.
De tre fortellingene Pikkoloen, Polaroid og Brukt kan alle leses hver for seg, men utgjør samtidig et hele. Her er Oslos gater og figurer i utkanten av de store hendelsene kanskje i tydeligere relieff enn noen gang.
Gjenbruk i et forfatterskap
– Fortellingene henger ikke sammen episk eller handlingsmessig, men de henger kanskje sammen tematisk, geografisk og ikke minst atmosfærisk, vil jeg tro, sier forfatteren i intervjuet over, og trekker fram det han selv kaller gjenbruk innen et forfatterskap.
Ingen må fornye seg mer enn de som gjentar seg selv.
Lars Saabye Christensen
– Er det mulig å tilføre bilder man har arbeidet med et helt forfatterliv noe nytt, slik at de ikke nødvendigvis forandrer mening, men kanskje litt form, tanke, hva som helst? Det har jeg forsøkt helt bevisst på i disse fortellingene, forteller Saabye.
– Så det dukker opp rekvisitter, karakterer og ikke minst yrker og rom som jeg har vært inne i før. Det er noe jeg ikke er redd for. Ingen må fornye seg mer enn de som gjentar seg selv.
Pikkoloens bagasje kan bestilles hjem her.
Kjøp Pikkoloens bagasje som e-bok her.
Pikkolo, blomsterbud og flyttebyrå
Programleder Knut Gørvell lister opp en del av de gjenkjennelige typene. Pikkoloen. Resepsjonisten. Paraplymakeren. Og hjelpemannen i flyttebyrå.
– Ja, han begynner det å bli mange av. Det er jeg enig i, innrømmer Saabye til humring fra publikum.
– Det er jo en viktig del av ditt forfatterskap å beskrive disse litt usynlige menneskene?, spør Gørvell.
– Ja, det er mulig at jeg kanskje gjør det litt lettvint, men det er jo den eneste yrkeserfaringen jeg har her i livet, så jeg vrir kluten, svarer forfatteren.
Han forteller at han hadde tre jobber i ungdommen for å tjene litt ekstra penger: blomsterbud, pikkolo og hjelpemann på bil.
– To somre hadde jeg intenst arbeid på Gabelshus hotell som pikkolo. Det var lærerikt. På alle måter.
Tap og intens lykke
Lars Saabye Christensen forteller også i intervjuet over at alle de tre fortellingene i Pikkoloens bagasje er fortellinger om tap, på en eller annen måte.
– Karkaterene lengter sterkt etter noe som glipper ut av hendene deres. De får nesten tak i det, men så mister de det. Men i hele den prosessen opplever de også en intens lykke, vil jeg tro. Jeg har iallfall forsøkt å beskrive denne.
Pikkoloens bagasje kan bestilles hjem her.
Kjøp Pikkoloens bagasje som e-bok her.
Se hele Boktips LIVE-intervjuet med Lars Saabye Christensen i videoen øverst i saken.