– Det blir stadig færre bokanmeldelser i avisene, og kulturstoff nedprioriteres i media. Derfor har vi i Cappelen Damm laget Boktips, et nettsted med massevis av godt litteraturstoff og inspirasjon som skal gi deg et godt grunnlag for å velge din neste bok, sier Knut Gørvell, salgs- og markedsdirektør i Cappelen Damm.
Fokus på brukerens behov
Nettmagasinet skal stimulere til leselyst, og nettopp derfor er den nye nettsiden bygget ut i fra brukerens behov.
– Siden er oversiktlig og intuitiv, både i design og oppbygging. Vi har hele tiden tatt utgangspunkt i det alle lurer på når det kommer til bøker: hvilken bok skal jeg lese nå? Boktips.no skal da gi deg svaret – enten det er å nettopp finne den neste boka man skal lese via guider og anbefalinger, eller det er å lese gode portrettintervjuer med våre forfattere.
Gørvell legger til at det ikke minst skal være enkelt å kjøpe bøkene, dersom man finner noe man har lyst på.
– Nettbokhandelen Cappelendamm.no er en integrert del av nettstedet. Dersom våre artikler, anbefalinger, tips, og ikke minst boklister skulle friste, er kjøp bare et tastetrykk unna.
Fra Forlagsliv til Boktips
Forløperen til Boktips.no, Forlagsliv, har vært en av Nordens største innholdsportaler for bokstoff. Når Cappelen Damm nå tar skrittet videre til et brukerfokusert bokmagasin, starter de ikke på bar bakke.
– Vi tar med oss 2000 av de beste artiklene fra Forlagsliv. I tillegg har vi konstant fokus på at vi skal tilby høy kvalitet på artiklene, og være gode på det visuelle. Skribentene på www.boktips.no er alt i fra redaksjonelle bidragsytere fra Cappelen Damm, til innleide freelancejournalister og ikke minst forfatterne våre. De er en veldig viktig del av nettmagasinet.
Brukernes boktips
Gørvell ønsker også bidrag fra brukerne.
– Det vil bli lagt til rette for at alle lesere der hjemme kan bidra med stoff. Vi vil gjerne invitere til engasjement og deling av litterære tips og leseopplevelser. Både på nettstedet Boktips.no og ikke minst på Facebook, der vi har siden Boktips og gruppa Boktips.