Barrøy-serien til Roy Jacobsen er blant de største kritiker- og salgssuksessene i norsk bokverden de siste årene. Til sammen har de tre første bøkene, De usynlige (2013), Hvitt hav (2015) og Rigels øyne (2017) blitt trykket i over svimlende en halv million eksemplarer, og er solgt til rundt 30 land. Nå er fjerde-boka Bare en mor her, og det til strålende kritikker.
Kjøp Bare en mor som e-bok her
– Poetisk, virtuost, varmt og vakkert
VGs anmelder Guri Hjeltnes triller en 6’er og innleder med et begeistret «For en tilbakekomst!». Hun skriver videre: Det er en stor opplevelse Roy Jacobsen gir leseren denne høsten … Og denne fjerde boken er enda bedre…. Det er poetisk, virtuost, varmt og vakkert.
– Jeg forlanger at denne boka blir lest
En sjelden gang er det på sin plass å slå i bordet, trille seks på den hersens terningen og forlange at en bok blir lest, konstaterer Stavanger Aftenblads anmelder Steinar Sivertsen. Han mener at Roy Jacobsen skriver sant, ømt og krast om slitets og omsorgens hverdagshelter, og at denne sjenerøse romanen lever opp til artistens to viktigste bud: Du skal underholde dine lesere og finne små nok ord til store nok følelser.
– Bare en fantastisk bok – rett og slett
Ja, jeg tror på disse menneskene. Og lar meg bergta gjennom hver eneste av de 270 sidene, skriver Jan Øyvind Helgesen i Nettavisen. Også han gir boken terningkast 6.
I et fortettet, poetisk og vakkert språk tegner han et stort persongalleri med kjærlighet og klokskap.
– Vart, vakkert og illevarslende
Roy Jacobsen griper tak i leseren fra første stund i sin nye roman om livet på Barrøy, skriver anmelder Marius Wulfsberg i Dagbladet. Han gir boken terningkast 5 og understreket at det er en ren nytelse å lese Roy Jacobsens roman «Bare en mor».
«Det som gjør lesningen til en nytelse, er ikke bare Jacobsens konkrete realisme og poetiske bilder. Hans mesterskap ligger først og sist i måten han uanstrengt lader scenene med urovarslende dobbeltbetydninger.»
Bare en mor er en roman som holder leseren fanget fra første til siste setning.
Marius Wulfsberg, Dagbladet
– Gnistrende skildring av kystliv
Ingrid er en fascinerende bauta av en kvinneskikkelse, slår Adresseavisens anmelder Terje Eidsvåg fast og triller terningkast 5.
– Løfter frem hverdagsheltene
Dette er en god fortelling å være i, mener anmelder Anne Cathrine Straume i NRK. «Roy Jacobsen tegner frem et litterært landskap det er godt å være i. Det blir som å se en BBC-serie spunnet over en Dickens-roman: De historiske detaljene er på plass, hver skuespiller har sine særtrekk, og følelsene er til stede i rikt monn. Du håper det aldri skal ta slutt.»
– En mester i dialoger
Forfatteren er en mester i dialoger der hemmeligheter og trivialiteter danner minefelt og spenninger… Det er en ren nytelse å lese Roy Jacobsens roman «Bare en mor», skriver Turid Larsen i Dagsavisen.
Roy Jacobsen hever nivået i siste bind
Bare en mor er en bok som får deg til å lese sakte og nøye fordi så mange hemmeligheter skjuler seg i halvmørket … han tegner et lysende portrett av en slik ansvarlig, kjærlig og hardtarbeidende kvinne som historien er full av, men samtidslitteraturen fattig på, skriver Ingunn Økland i Aftenposten
Ingrid tilbake på Barrøy
Romanserien om Ingrid Barrøy er et stykke norgeshistorie skildret nedenfra og en fortelling for alle som vil forstå mer av landet vi lever i.
I første bind skriver Jacobsen om kystproletariatet gjennom familien Barrøy som bor på en liten øy helt ytterst i havgapet på Helgelandskysten, med handling fra 1913 til 1928. De to neste bøkene i Barrøy-serien spenner opp et større lerret, med det siste krigsåret 1944-45 og det første fredsåret som ramme for handlingen.
Bare en mor er en roman om ansvar, foreldreskap og oversette sider ved vår nære fortid. Med en usedvanlig kvinne i hovedrollen.
Krigen kaster skygger
Ingrid er tilbake på Barrøy. Livet er tilsynelatende stabilt, men krigen kaster fortsatt skygger over landet. Kollaboratører får unngjelde, andre ønsker desperat å glemme.
En dag kommer en fem år gammel gutt til øya, til Ingrid og hennes kjødelige datter, Kaja. Kort tid etter forsvinner guttens far på mystisk vis, og Ingrid tar igjen ansvaret. Men hva er det med Mathias, den lille gutten som fra nå av blir en sentral del av Barrøy-samfunnet?