Hvem eier egentlig en historie? Hva har vi lov til å skrive? Og hva skjer med forfatterens familie og venner når historien begynner å leve sitt eget liv?
I Privatlivets fred skildrer Selma Lønning Aarø hvordan virkelighetslitteraturens dilemmaer i praksis kan utarte seg. Hun skriver om å være forfatter, om å bli utsatt for en forfatter, og om å måtte sette litteraturen til side for å få styr på livet.
Henning Howlid Wærp i Aftenposten er en av flere anmeldere som mener Aarø har lykkes med å være både morsom og spot on.
«Hva er forfatterens etiske ansvar? Selma Lønning Aarøs nye roman, Privatlivet fred, går rett inn i denne problemstillingen på en måte som både er morsom og til ettertanke. […] Man blir med henne hjem og vil helst ikke gå igjen. […] For hun er både svært morsom og kunnskapsrik,» skriver han.
Kjøp Privatlivets fred som e-bok.
– Satirisk og snedig
I Dagens Næringsliv karakteriserer Ellen Sofie Lauritzen Privatlivets fred som «satirisk og snedig». Også hun roser Aarø for å sette virkelighetslitteraturen til veggs:
«Med Privatlivets fred inviterer Selma Lønning Aarø oss til å tenke kritisk rundt bruken av levende modeller i litteraturen, og hun byr på flere interessante refleksjoner om hva sannhet er og hvem som får fortelle sin historie.»
– Hylende morsomt
Fredriksstad Blad triller terningkast fem og påpeker at «Selma Lønning Aarø har skrevet en roman som stiller viktige spørsmål på litteraturens vegne, og hun gjør det i en språkbotanikk som både brenner og blomstrer.»
Anmelderen mener at «Lønning Aarø skriver hylende morsomt om å bli oppfattet som tilårskommen, om det å angivelig tilhøre en svunnen tid,» og synes «romanen er på sitt beste når forfatteren blottstiller sitt tvisyn».
Om å skape seg et eget rom
I Privatlivets fred våkner hovedkarakteren, som er forfatter, opp på sykehuset. Hva som har skjedd er uklart. Ved hennes side sitter ektemannen, så moren, og etter hvert som timene går, kommer minnene gradvis tilbake. Minner om et romanprosjekt og om den stadig mer truende og ustabile venninnen X. Om å måtte oppgi å skrive det man ønsker for i stedet å rydde opp i en stadig mer betent situasjon, med alt hva det innebærer av smerte og slapstick.
Privatlivets fred er også en historie om familieliv og vennskap, og om det man må gjøre i en presset situasjon for å skape seg et eget rom.