Vigdis Hjorth har med romanen Er mor død blitt nominert til Brageprisen, Kritikerprisen, Ungdommens kritikerpris, Subjektprisen og den prestisjefylte Nordisk råds litteraturpris. Nå toppes lista med nominasjon til en av verdens mest prestisjefylte litterære priser, nemlig den internasjonale Bookerprisen. Bare to norske – Jon Fosse og Roy Jacobsen – har tidligere vært nominert til samme pris.
Også tidligere har Er mor død gjort seg bemerket internasjonalt, med utgivelse i 15 land og gode anmeldelser.
Den internasjonale Bookerprisen går til en bok oversatt til engelsk, og i dag ble langlista over de 13 nominerte offentliggjort. 18. april vil 13 nominerte bli redusert til en kortliste bestående av seks forfattere, og vinneren utropes 23. mai. Prisen på over 500 000 kroner deles med oversetter av romanen.
Dansk og svensk hyllest
I våre naboland er Hjorth for alvor etablert som en av de virkelig store nordiske forfatterne. Da Er mor død ble lansert i Danmark, lovpriste en rekke danske aviser, blant annet Information, Politiken og Kristelig Dagblad, romanen. Boka fikk seks stjerner i Berlingske, som mente Vigdis Hjorths roman var en av de aller beste bøkene utgitt i 2020, og Weekendavisens Klaus Rothstein skrev bl.a.: «Vigdis Hjorth har skrevet en ny, fremragende roman om de fysiske og mentale arr som splitter familier».
Også under lanseringen i Sverige fikk boka fantastisk mottagelse i media:
«Vigdis Hjorth er en utrolig god forfatter. Hun skriver seg rett inn i leseren. Jeg forveksler mine egne smertepunkt med historiene hennes. Jeg tenker: «Det kjenner jeg igjen! Det er slik det har vært! […] Det er en del av Hjorths storhet – å gjøre det intime, psykologiserende språket om til runesteiner, å gi den hverdagslige livskampen en klang av evigheten», skrev anmelder i Dagens Nyheter.
«Rasende dyktig» mente Aftonbladet, mens anmelderen i Sveriges Radios kulturredaksjon påpekte at «Vigdis Hjorth skriver med en intensitet som er imponerende. […] Vigdis Hjorth er like hjemmevant i menneskenes indre avgrunn som de gamle grekerne. Jeg blir gjerne med henne rett inn i mørket.»
– Nordisk råds litteraturpris-kandidat
I Er mor død møter vi Johanna som er kunstner og har tilbrakt de siste tre tiårene i USA sammen med mannen sin og sønnen deres. Etter at mannen dør, vender Johanna tilbake til hjemlandet. Hva gjenstår av livet hun etterlot seg i Norge for flere tiår siden? Hvordan skal hun greie å bygge bro mellom fortid og nåtid? I romanen følger vi Johannas selvransakelse, men også hennes forsøk på å forstå og nærme seg sin mor.
Da boka utkom her til lands, ble den hyllet også av de norske anmelderne. «Er mor død er et morsoppgjør det slår gnister av. […] Dypt rystende, brutalt ærlig, klokt tenkt. […] sterkere enn noensinne. Nordisk råds litteraturpris burde være selvskreven i år», skrev Inger Bentzrud i sin 6’er-anmeldelse i Dagbladet, og utdypet:
«Vigdis Hjorth skaper en Johanna drevet av en eksistensiell sannhetssøken som er kraftfullt og intelligent beskrevet. Den intense gravingen i fortida, jakten på definerende episoder og konsekvenser, oppleves nesten som en thriller. […] Den litterære utforskingen av mor-datter-forholdet i «Er mor død» er både allmenngyldig og modig – og levert med språklig bravur og stilistisk sikkerhet i sedvanlig Hjorth-kvalitet.».
Morgenbladets Bernhard Ellefsen syntes Hjorth hadde skrevet sin flotteste roman til nå, og at «de siste 30-40 sidene […] er et crescendo av de helt sjeldne.».
– En stor forfatter
«Hardcore om mor» var overskriften på VGs Guri Hjeltnes’ anmeldelse av Er mor død. Boka var rett og slett så rå kost for henne at hun måtte gå en tur i skogen etter endt lesing, skrev hun selv.
Hun betegnet romanen som «god diktning, rystende, medrivende, gjenkjennelig», og skrev bl.a. at «Vigdis Hjorth viser seg fram, nok en gang, som en stor forfatter. Et vakkert velmodulert språk, et skarpt blikk, evne til å skildre skrått og rått, stor psykologisk innsikt rundt hovedpersonen, som kaver av sted, stadig mer fortvilet og besatt av moren.»
– Allmenn og sterk historie
Adresseavisens Ole Jacob Hoel var også svært begeistret. Han ga Er mor død en femmer på terningen, og fastslo at den var «en allmenn og sterk historie om sår i barndommen som aldri gror og en morskjærlighet som kanskje ikke tåler alt. […] Dette er en bred utforsking av morsrollen, av hvor betingelsesløs en mors kjærlighet er, av hvor sårbare vi mennesker er under oppveksten og hvor tungt erfaringene derfra sitter i oss.»
Svært mange rosende ord kom også fra Dagsavisen, Bok365 og Dagens Næringsliv. Førstnevntes anmelder Gerd Elin Stava Sandve skrev: «Vigdis Hjorth er tilbake der hun er best, med en rå og vond bok om en fortvilet voksen datters betente forhold til en mor hun ikke lenger har tilgang til. […] «Er mor død» er en roman dirrende av energi, av frustrasjon, av sorg og sinne.». Bok365s Vidar Kvalshaug ga terningkast 6 og mente at «Vigdis Hjorth kliner til som aldri før [med en] forbløffende desperat roman.».
Stavanger Aftenblads Jan Askeland mente at Er mor død er «enda en flott roman» fra Vigdis Hjorth, og at «Jeg skulle tro at mange under lesningen av Er mor død både kan og må se skyggen av Johanna når de ser seg selv i speilet. Og forfatteren kan fornøyd konstatere at kunsten fungerer.».
Videre fastslo anmelder Ellen Sofie Lauritzen i Dagens Næringsliv at «Vigdis Hjorths «Er mor død» er en grublende og søkende roman, som viser hvorfor hun er blant våre aller beste.» Vigdis Hjorths behandling av mor-datter-forholdet «kjennes både tidløst og samtidig merkelig forfriskende.». Hun oppsummerte slik: «Man føler seg alltid litt klokere av å lese Vigdis Hjorth […]. Høstens roman er blant hennes aller beste – og det er nok å ta av.».