Sendker har en egen evne til å skildre mennesker og miljøer på en sånn måte at vi kjenner oss igjen, samtidig som vår egen forståelse utvides mens vi leser. I Norge har han hatt stor suksess med romaner som Kunsten å høre hjerteslag og Kunsten å være den man er. Forfatteren har selv bodd i Asia og jobbet som utenrikskorrespondent, og man merker med en gang at hans interesse for og kunnskap om dette kontinentet er helt genuin.
Et innblikk i en kultur de fleste av oss ikke kjenner
I Ensomhetens språk møter vi igjen den amerikanske journalisten Paul Leibovitz, som bor i Hongkong, og som vi ble kjent med i Hviskende skygger. De to romanene kan imidlertid leses helt uavhengige av hverandre. Paul bærer på en stor sorg, tapet av sønnen som døde, og han har levd et tilbaketrukket liv på øya Lamma. Kjærligheten til den kinesiske kjæresten Christine har imidlertid gjort at han har fått sorgen på avstand og han trives stadig bedre med tilværelsen. Men en dag får Christine et brev fra broren sin som leder dem inn på farlige veier. Broren forteller at landsbyen utenfor Shanghai har blitt rammet av en mystisk sykdom, og ber om hjelp.
En engasjerende roman
Når Paul og Christine kommer dit, oppdager de en miljøkatastrofe ingen vil ta ansvar for. Det kinesiske samfunnet preges av kynisme, maktmisbruk og korrupsjon, men Paul er fast bestemt på å ta opp kampen for rettferdighet – til tross for at både forholdet til Christine og hans eget liv er i fare.
I Ensomhetens språk får vi et spennende innblikk i kinesisk kultur og historie, og forfatteren viser på finurlig vis hvilke konsekvenser kulturrevolusjonen har hatt og hvilke spor den har etterlatt i den kinesiske befolkningen. Sendker gir oss nok en gang en inspirerende og engasjerende roman, fullt på høye med Kunsten å høre hjerteslag.